Toni Kallio

//

14.4.2023

Mikä on metaversumi

Mika on metaversumi
Suitcase word, matkalaukkusana, on tunnetun tekoälytutkija Marvin Minskyn termi sanoille, joihin ihmiset pakkaavat lukemattomia eri ominaisuuksia ja merkityksiä. Jos kysytään kymmeneltä mikä on metaversumi, saadaan todennäköisesti yhtä monta erilaista vastausta. Metaversumi on siis tyypillinen esimerkki matkalaukkusanasta. Sille ei ole vakiintunutta määritelmää, koska 

1) sitä ei vielä aidosti ole olemassa ja 

2) vielä ei ymmärretä, millaiseksi metaversumi muodostuu. 

Yritetään kuitenkin: mikä on metaversumi? Tällä hetkellä ajatellaan, että metaversumi koostuu pysyvistä ja jaetuista, virtuaaliuniversumiin yhdistyvistä 3D-virtuaalitiloista. Samalla tavalla kuin internetissä useat eri verkkosivut linkittyvät toisiinsa, yhdistyvät eri virtuaalitilat metaversumin sateenvarjon alle. Virtuaalitilojen lisäksi metaversumi yhdistää ihmisiä ja objekteja sekä reaali- ja virtuaalimaailman. Se mahdollistaa tiedonvaihdon, työskentelyn, ostamisen, pelaamisen jne. Vaikka metaversumia voi hyödyntää eri teknologioilla (VR, AR, MR, avatarit, blockchain, NFT ja kryptovaluutat), ne eivät kuitenkaan määritä sitä. 

Yksinkertaistaen voidaan todeta, että metaversumi on internetin seuraava taso – 3D-internet. Käytännössä metaversumi on siis vasta tulossa.  

Jos oletuksena on, että tulevaisuudessa eri virtuaalimaailmat yhdistyvät yhdeksi metaversumiksi, nousee suureksi haasteeksi metaversumin yksi olennainen elementti: eri virtuaalitilojen yhdistyvyys. Monimutkaisten 3D-kokonaisuuksien siirtäminen virtuaalitilasta toiseen saattaa olla tulevaisuudessakin jopa ylittämätön este, eikä siihen mahdollisesti ole yrityksillä suurta hinkuakaan. Virtuaalitilojen edelläkävijät haluavat todennäköisesti kehittää käyttäjäkokemusta omalla alustallaan, eivätkä kannustaa käyttäjiä hyppäämään kilpailevaan 3D-tilaan. Toisaalta jonkinlaisia standardointia on jo aloitettu, ja eri virtuaalialustat myös tunnistavat, että mikäli esim. Robloxista ostetaan 4 000 $:lla Guccin virtuaalilaukku, halutaan sitä käyttää kaikkialla metaversumissa. 

Kenties tulevaisuudessa metaversumin määritelmä sittenkin haalistuu ja termi kuihtuu kokonaan. Tai sitten se tulee kattamaan kaikki virtuaalitilat ja -teknologiat, jotka yhdistävät reaali- ja virtuaalisen 3D-maailman, ja joissa voi tehdä useaa eri toimintoa: ostaa, tavata muita, työskennellä, osallistua konsertteihin tms.

Jossain määrin jo toteutetuista 3D-tiloista on puhuttu metaversumeina. Etenkin silloin, kun niitä on hyödynnetty markkinoinnissa, kuten vaikka Marimekon Decentraland -toteutuksen, Chipotlen Roblox-ravintolan, Travis Scottin Fortnite-kiertueen, Coca-Colan Zero Sugar Byte -kampanjan yhteydessä. Siinä mielessä myös Kuubin virtuaaliset showroomit voidaan ajatella metaversumeihin kurottavina ratkaisuina. Todennäköisesti lähitulevaisuudessa keskitytäänkin yhden kaikenkattavan metaversumin sijaan kehittämään yksittäisten virtuaalitilojen interaktioita ja kokemuksista.

Kun 3D-internet laajentuu pelaamisesta yhä enemmän sosiaaliseen mediaan, työskentelyyn ja verkkokauppaan, on todennäköistä että muutama suuri alusta tulee keräämään valtavan määrän käyttäjiä, ja sitä myötä yritysten putiikkeja ja  esittelytiloja. Sen lisäksi yrityksillä tulee olemaan myös omia virtuaalitiloja, joissa he tarjoavat asiakkailleen tietoa, kokemuksia ja mahdollisuuksia ostaa palveluita ja tuotteita. 

Metaversumi ei ole yksiselitteinen ilmiö, mutta yksi asia on varma. Virtuaalitilat ja niiden mahdollisuudet ovat rajattomat ja ne kehittyvät huimaa vauhtia. 

Jos haluat kuulla, miten yrityksesi voi hyödyntää 3D-virtuaalitiloja jo nyt, ota yhteyttä Kuubiin.

Käytämme sivustolla evästeitä luodaksemme mahdollisimman käyttäjäystävällisen kokemuksen.