Talouselämän kumppanisisällöt
//
21.9.2022
Virtuaalinen showroom mullistaa b2b-myynnin – digitaalinen ympäristö tarjoaa uusia tapoja kohdata asiakas
Helsinkiläisessä Kuubissa on vietetty juhlavuotta. Mainostoimisto on luonut nahkansa 20-vuotissyntymäpäivien koittaessa ja nimennyt itsensä mainos- ja teknologiatoimistoksi. Suurin syy tälle on yrityksen kehittelemä digitaalinen showroom -konsepti, joka luotiin ennätysajassa, ensimmäisenä Suomessa. Nyt kysyntä on kovassa kasvussa.
Virtuaalinen showroom kuulostaa hienolta, mutta mitä se oikeasti on? Showroomissa kyse on kaikessa yksinkertaisuudessaan siitä, että tuotteita voidaan esitellä ja markkinoida virtuaalisesti.
”Virtuaalinen showroom on 3d-tila, jossa luovuus ja teknologiset kyvykkyydet kohtaavat täysin uudella tavalla. Se on immersiivinen kokemus, jonka avulla käyttäjä pystyy tutustumaan tuotteisiin ja palveluihin kolmiulotteisessa ympäristössä, ilman reaalimaailman rajoituksia”, kertoo Kuubin toimitusjohtaja Anna Porvari.
”Halutessa se voi olla täysin fiktiivinen tila tai jäljitellä reaalimaailmaa, riippuen siitä, mikä parhaiten palvelee tuotteen tai palvelun ominaisuuksia tai tavoitteita” summaa Porvari.
Muuttuva maailma avaa uudenlaisia tapoja käydä b2b-kauppaa
Perinteinen kaupankäynti kohtaamisineen lamaantui koronapandemian pysäyttäessä maailman. Messutapahtumat peruutettiin ja ala ajautui syvään kriisiin.
Kuubilla ei jääty kuitenkaan pyörittelemään peukaloita. Keväällä 2020 startattiin projekti, jonka tavoitteena oli luoda selainpohjainen, elämyksellinen, virtuaalinen showroom, joka mahdollistaa niin b2b-myynnin kuin -markkinoinnin.
”Olimme ensimmäinen yritys Suomessa, joka loi visuaalisilta elementeiltään ja teknologialtaan näin pitkälle kehitetyn showroomin”, Anna Porvari jatkaa.
”Virtuaalinen showroom ei ole sidottu aikaan tai paikkaan, vaan se on avoinna aina. Näin asiakas voi tutustua tuotteisiin ja palveluihin, milloin itselle parhaiten sopii ja mistä vain”
Anna Porvari
Koronan siivittämänä toteutettiin yhteistyössä tapahtumatoimisto Tapauksen kanssa virtuaalitapahtuma, jossa esiteltiin ensimmäinen asiakkaalle luotu showroom.
”Korona auttoi meitä luomaan virtuaalisen ratkaisun”, kertoo Kuubin kaupallinen johtaja Toni Kallio. ”Vaikka fyysiset yhteydet ovat palanneet, ei kysyntä ole hiipumassa, vaan kasvamassa.”
Viime vuonna Kuubin Valtralle tehty virtuaalinen showroom voitti kultaa Grand Onessa Paras virtuaalinen tapahtuma -sarjassa.
Muuttuva maailma edellyttää yrityksiltä uudenlaisia tapoja kohdata asiakkaat digitaalisissa ympäristöissä
Lennokkaan alun jälkeen kehitystyö jatkuu. ”Tekemisemme ytimessä on asiakkaan tarpeet, mm. kaupankäynnin, tiedonvaihdon ja sosiaalisten yhteyksien suhteen”, Toni Kallio sanoo.
Pystyvätkö virtuaaliset showroomit luomaan tarpeeksi voimakkaita elämyksiä tulevaisuudessa? ”Ihmisellä ei yleensä riitä mielikuvitus miettimään asioita, joita ei ole vielä olemassa. Kukaan ei voi varmuudella vielä tietää mitä kaikkia mahdollisuuksia virtuaaliset showroomit tulevat tarjoamaan tulevaisuudessa”, Toni Kallio sanoo.
”Tuotekehittely jatkuu koko ajan ja showroomit tai vastaavat virtuaalitilat tulevat kuitenkin olemaan arkipäivää. Ne yhdistyvät entistä enemmän muun muassa sosiaaliseen kanssakäymiseen, verkkokauppaan tai pelaamiseen”, Kallio jatkaa.
”Haemme koko ajan erilaisia malleja ja ratkaisuja mm. pilotoimalla avatarien käyttöä jatkossa”, Anna Porvari kertoo. Myös verkkokaupan integrointi siintää tulevaisuudessa.
Virtuaaliset kohtaamiset auttavat vastuullisuustavoitteiden saavuttamisessa
Teknologian kehittämisessä tärkeänä tekijänä on myös ekologinen näkökulma. Matkustustarve vähenee ja hiilijalanjälki pienenee. Suurien ja painavienkin tuotteiden esittelyt voidaan järjestää ilman kuljetuksen aiheuttamia rasitteita.
Virtuaalinen showroom on avoinna vuorokauden ympäri, eikä ole sidottu aikaan tai paikkaan.
Työskentelemmekö tulevaisuudessa täysin virtuaalimaailmassa?
Menestyksekkäitä casejä on jo luotu olemassa oleville asiakkaille, ja showroomien kysyntä on kovassa kasvussa. Kuubilla kasvanut kysyntä näkyy muun muassa lisärekrytointeina.
McKinseyn teettämän tutkimuksen mukaan 70–80 % yrityspäättäjistä tekee ostopäätöksen ennen ensimmäistä tapaamista. Kumppaneiksi valitaan kaksi kertaa todennäköisemmin kumppani, joka tarjoaa erinomaisen digitaalisen kokemuksen.
”Toki luottamusta voi rakentaa myös digitaalisissa kanavissa, samoin luoda elämyksiä”, Anna Porvari sanoo.
Häviävätkö sitten fyysiset kohtaamiset työelämässä tyystin? ”Ei tietenkään. Kyllä ihmiset kaipaavat inhimillisiä kohtaamisia edelleen. Ehkä tulemme olemaan valikoivampia sen suhteen mihin osallistuu”, Anna Porvari summaa.
Julkaistu Talouselämän kumppanisisällöissä 21.9.2022