VIRTUAALINEN JOULUKALENTERI

Digitaaliset joulukalenterit ovat oiva tapa aktivoida asiakkaita joulun markkinoinnissa. Interaktiivisuutta ja pelillistämistä yhdistämällä on mahdollista luoda hauskoja ja mieleen jääviä toteutuksia.

VIRTUAALINEN JOULUKALENTERI

Digitaaliset joulukalenterit ovat oiva tapa aktivoida asiakkaita joulun markkinoinnissa. Interaktiivisuutta ja pelillistämistä yhdistämällä on mahdollista luoda hauskoja ja mieleen jääviä toteutuksia.

Sesongin markkinointiviestien lisäksi joulukalenteri voi myös kertoa esimerkiksi yrityksen vastuullisuusarvoista tai uutuustuotteista. Päivittäinen luukunavaaminen jättää väkisinkin vahvan muistijäljen yrityksen brändistä tai tarjottavista tuotteista.

Esittelemme kaksi Kuubin tekemää toteutusta, jotka tarjoavat konkreettisia ideoita siitä, miten eri yritykset voivat hyödyntää digitaalisia kalentereita innovatiivisella ja viihdyttävällä tavalla.

Scanfil

Haaste

Miten sitouttaa sidosryhmät vastuullisuusviesteille?

Scanfil on suomalainen elektroniikka-alan sopimusvalmistaja, jolla on tehtaita yhdeksässä eri maassa. Vastuullisuus on Scanfilille tärkeä arvo ja heidän tavoitteena oli viestiä vastuullisuudesta sidosryhmille ja kertoa heille,  mitä se käytännössä tarkoittaa. Mekaniikan piti olla oikea ja kanavan tavoittaa kohderyhmä. Viestin piti mennä läpi ja jättää jälki. Scanfil ei kuitenkaan halunnut julistavaa sävyä, vaan enemmän joulunajan juhlasesonkiin sopivan kevyen sävyn. 

Ratkaisu

Vastuullisuuskalenteri

Päätimme luoda yhdessä Scanfilin kanssa 24-luukkuisen interaktiivisen joulukalenterin, tavoitteena oli esitellä yrityksen vastuullisuutta, arvoja, tuotteita, valmistusprosessia, laatua ja eri lokaatioita. Interaktiivisuus sitouttaa ja syventää viestin perille menoa. Joulukalenteri suunniteltiin hyödynnettäväksi pienillä muutoksilla vuosittain, jotta investoinnista saadaan mahdollisimman paljon hyötyä. 

Toteutus

Koodin, graffan ja asiakkaan saumaton yhteistyö

Saimme Scanfililtä sisältöehdotukset, joiden pohjalta koodasimme kalenterin ja toteutimme graafisen suunnittelun. Sisältöjä hienosäädettiin kalenteriin sopivaksi ja jokaiseen luukkuun luotiin oma sisältö. Joulukalenterille perustettiin alidomain Scanfilin verkkosivujen yhteyteen ja sinne ohjattiin uutiskirjeen ja sosiaalisen median kautta. 

Lopputuloksena syntyi hieno, brändi-ilmeen mukainen, räätälöity joulukalenteri, jossa vierailtiin tuhansia kertoja kolmelta eri mantereelta. Joulukalenteri otettiin hyvin vastaan sekä ulkoisten että sisäisten sidosryhmien osalta. 

Lidl

Haaste

Miten aktivoida Lidl Plus -sovelluksen käyttöä?

Lidl Suomen tavoitteena oli aktivoida Lidl Plus -sovelluksen käyttöä joulun aikaan ja houkutella lisää kävijöitä sivustolle luomalla verkkoon joulukalenteri. Tavoitteena oli luoda kalenteri, joka vetoaa sekä lapsiin että aikuisiin ja tarjoaa helpon, selkeän ja miellyttävän käyttökokemuksen.  Projektin aikataulu oli tiukka ja toteutuksessa tuli huomioida myös kansainväliset hyväksyttämiset. Haasteena oli monien viestien kirjo juuri joulun aikaan. 

Ratkaisu

Lidl Plus -joulukalenteri

Kuubi suunnitteli Lidl Plus -applikaation käyttöön aktivoivan joulukalenterin mobile first -toteutuksena. Hyödynsimme jo olemassa olevia Lidlin jouluisia visuaalisia elementtejä. Kalenteriluukuista avautui kuponki, jonka pystyi lataamaan Lidl Plus -applikaatioon ja hyödyntämään kaupoissa. Pyrimme luomaan ratkaisussa samanlaisia tunteita ja kokemuksia kuin perinteisessä, fyysisessä kalenterissa. 

Toteutus

Kampanja saavutti huimat tulokset

Kampanjassa hyödynnettiin Lidlin omia kanavia ostetun median roolin ollessa hyvin pieni. Joulukalenteriin ohjattiin muun muassa lidl.fi-etusivulta, Lipl plus -applikaatiosta ja  uutiskirjeistä.

Tulokset yllättivät kaikki. Joulukalenteri saavutti yli 200 220 kävijää 24 päivän aikana!

200 220 kävijällä tavoitettiin

  • 7 % enemmän kävijöitä kuin joulun valikoimasivulla.

  • 355 % enemmän kävijöitä kuin saman ajan 5 euron kuponkikampanja.

Joulukalenterikampanja saavutti huiman näkyvyyden ja kävijämäärän todella kustannustehokkaasti sillä cost per contact oli vain 0,01 € eli sentti/kävijä!

Tilaa Kuubilta joulukalenteri

Nyt on aika suunnitella tämän vuoden joulukalentereita. Kuubi tarjoaa vahvan teknisen ja sisällöllisen osaamisen sekä innovatiiviset ratkaisut joulukalentereiden toteuttamiseen.

Ota yhteyttä ja suunnitellaan yrityksellesi joulukalenteri tehostamaan markkinonnin tavoitteiden saavuttamista!

Käytämme sivustolla evästeitä luodaksemme mahdollisimman käyttäjäystävällisen kokemuksen.