MITEN RAKENSIMME DEKO MEDTECHILLE MAAILMANLUOKAN VIRTUAALISEN SHOWROOMIN?

Teimme DEKO MedTechille virtuaalisen showroomin, jonka tavoitteena on esitellä potentiaalisille kansainvälisille asiakkaille yleiskatsaus yrityksen palveluista ja tuotteista.

MITEN RAKENSIMME DEKO MEDTECHILLE MAAILMANLUOKAN VIRTUAALISEN SHOWROOMIN?

Teimme DEKO MedTechille virtuaalisen showroomin, jonka tavoitteena on esitellä potentiaalisille kansainvälisille asiakkaille yleiskatsaus yrityksen palveluista ja tuotteista.

Haaste

Miten esitellä tuotteita korkealuokkaisesti ja realistisesti 24/7?

DEKO MedTech on kotimainen yritys, joka toimittaa pesu- ja desinfiointilaitteita yli 40 maahan. Yrityksen liiketoiminta on hyvässä nousukiidossa, mutta se haki lisää kansainvälistä kasvua uusien jakelijoiden muodossa. Potentiaalisten jakelijoiden houkuttelemiseksi DEKO MedTech halusi esitellä tuotteitaan ja vahvuuksiaan virtuaalisesti niin että tuotteista voisi saada mahdollisimman realistisen kokemuksen milloin ja missä tahansa.

DEKO MedTech oli jo pohtinut ratkaisuksi virtuaalista showroomia. Kumppania, saati toteutuksen yksityiskohtia ei oltu vielä kuitenkaan päätetty. Tavoitteena oli korkealuokkainen ja ainutlaatuinen brändikokemus, ja virtuaalinen showroom haluttiin lanseerata Arab Health -messuilla sen 60 000 vierailijalle tammikuussa 2025.

Ratkaisu

Maailmanluokan virtuaalinen showroom

DEKO MedTechin ajatuksena oli siis esitellä tuotteiden 3D-malleja korkealaatuisesti aina avoinna olevassa virtuaaliympäristössä. Toiveissa oli toteutus, johon voisi tuoda multimediasisältöä – videoita, kuvia, tekstiä – ja jossa kävijät voisivat liikkua vapaasti. Interaktiiviset elementit, kuten hotspotit, tuotetiedot, kontaktointi- ja navigointielementit haluttiin mukaan. Virtuaalitilan haluttiin toimivan itsenäisenä alustana niin että jakelijat voisivat esitellä sen avulla tuotteita milloin vain ja missä vain. Toisaalta sitä haluttiin hyödyntää myös myynnin tukena, mm. juuri messuympäristössä. 

Vaihtoehtoja oli käytännössä kaksi: joko alusta asti rakennettu, DEKO MedTechille räätälöity tai valmis, low-code alusta. Koska budjetti oli rajattu eikä räätälöintitarpeet olleet suuret, päädyimme jälkimmäiseen. Ehdotimme tarpeeseen parhaiten sopivaa 3DVista-alustaa. Sen avulla pystyimme varmistamaan kävijöille korkealaatuisen 3D-kokemuksen, jota halusimme painottaa valintakriteereissä. Toisaalta emme halunneet mahdollistaa kävijöille vapaata liikkumista, sillä kokemuksemme mukaan se vaikeuttaa käyttäjäkokemusta. 

DEKO MedTech vakuuttui Kuubin aiemmista virtuaalisista showroomeista, visuaalisesta osaamisesta ja luotettavuudesta – ja näin yhteistyö alkoi.

Toteutus

Home wasn’t built in a day

Virtuaalisen showroomin toteutus valmiille alustalle on huomattavasti suoraviivaisempaa kuin projektin rakentaminen ja tekninen kehittäminen alusta asti. Kuitenkin, kuten vanhassa sananlaskussa todetaan, “home wasn’t built in a day”.

Aloitimme projektin perehtymällä yhdessä DEKO MedTechin kanssa brändiin, sen visuaaliseen linjaan, historiaan ja tuotteisiin. Koostimme suunnitteluvaiheessa kaiken sisällön Figmaan, josta tieto oli helposti löydettävissä ja jaettavissa. Seuraavaksi suunnittelimme 3D-tilan ja sen käyttöliittymän. Päädyimme messuhallimaiseen toteutukseen, joka huokuu skandinaavista tyylikkyyttä ja puhtautta – ominaisuuksia, jotka DEKO MedTech haluaa liittää brändiinsä. 

Virtuaalisen showroomin pääsisällöiksi valikoituivat yritystieto-, historia-, tuoteosiot, sekä DEKO in Your Space -tila, jossa tuotteet on sijoitettu realistisiin asiakasympäristöihin havainnollistamaan niiden käyttöä. Vaikka toteutusvaiheen lukuisat yksityiskohdat, useat eri viestit ja sisällöt teettivät paljon työtä, pysyimme aikataulussa ja budjetissa. Onnistuimme luomaan huippuluokan virtuaalisen showroomin maltillisilla kustannuksilla. Lanseeraus Arab Healt  -messuilla Dubaissa oli onnistunut ja palaute haltioitunutta. 

“Olemme todella ylpeitä uudesta virtuaalisesta showroomistamme. Kuubin kanssa työskentely oli vaivatonta ja mukavaa. Tärkeintä on kuitenkin, että lopputulos on maailmanluokan virtuaalinen esittelytila, juuri sellainen kuin toivoimmekin. Ellei jopa parempi”, Tero Andersson, CEO & Head of Sales, DEKO MedTech Oy

Tutustu DEKO MedTechin showroomiin: https://showroom.dekomedtech.com

Käytämme sivustolla evästeitä luodaksemme mahdollisimman käyttäjäystävällisen kokemuksen.