AI-MYYRÄ

Teimme yhdessä DNA:n kanssa kokeilun LLM-kielimallia käyttävästä digitaalisesta näytöstä. Pilottihankkeena syntyi AI-Myyrä, joka astui yleisön eteen Helsingin Messukeskuksen Kevätmessuilla.

AI-MYYRÄ

Teimme yhdessä DNA:n kanssa kokeilun LLM-kielimallia käyttävästä digitaalisesta näytöstä. Pilottihankkeena syntyi AI-Myyrä, joka astui yleisön eteen Helsingin Messukeskuksen Kevätmessuilla.

Myyrän aivoina toimi Chat GPT -virtuaaliavustaja. Avustajaan yhdistettiin suomenkielinen puheentunnistustekniikka ja näin syntyi käyttöliittymä, joka mahdollisti suomenkielisen keskustelun Myyrän kanssa. Ääniohjauksen kannalta pieneksi haasteeksi osoittautunut messuhälykin saatiin korjattua näppärän kompaktilla ratkaisulla.

 Käyttäjää kehotettiin kahteen eri toimintoon: ohjaamaan näyttelytilassa olevaa älyvalaistusta tai pelaamaan ristinollaa. Älyvalaistuksen taustalla toimi Philips Hue -älyvalaistusjärjestelmä. Äänikomennoilla pystyi ohjaamaan valaistuksen voimakkuutta ja värisävyjä.  Ristinollakin sujui, mutta kiihkeässä pelin tiimellyksessä omapäinen Myyrä osoittautui toisinaan hieman huonoksi häviäjäksi, joka keksi peliin omia sääntöjä. Hänen persoonansa kypsyi kuitenkin aikuisemmaksi kokeilun edetessä ja lopulta säännöt pysyivät Myyrällä mielessä.

Kokonaisuutena pilottihanke oli kiinnostava kokeilu ja tunnistettavan tarpeen kautta on helppo lähteä ideoimaan uusia toteutuksia. Kokeilu osoitti kuinka eri tekniikoita yhdistämällä tavallinen digipinta voi muuttua hyödylliseksi työkaluksi monella eri tapaa.

Käytämme sivustolla evästeitä luodaksemme mahdollisimman käyttäjäystävällisen kokemuksen.