Kuubi

//

25.3.2024

Young Lions Finland haastattelu: Kalle Wallin, NORD DDB, vuosien 2015 ja 2018 voittaja.

Kuubi on Young Lions Finland 2024 -kilpailussa Digital-kategorian sponsorina. Haluamme tukea nuorten markkinointi- ja viestintäalan kykyjä ja kannustaa heitä hyödyntämään mainonnan digitaalisia mahdollisuuksia rohkeasti ja innovatiivisesti. Digital-kategoria on ollut kilpailussa vuodesta 2018, aiemmin sarja oli Cyber. Julkaisemme haastattelusarjan, jossa tutustumme sarjan voittajiin vuosien varrelta. Keskustelemme siitä, minkälaisia mietteitä voitosta on jäänyt ja minkälaisia digimarkkinoinnin trendejä tällä hetkellä näkyy. Ensimmäisenä haastateltavana on Kalle Wallin, NORD DDB, vuosien 2015 ja 2018 voittaja.


Kuka olet?

Kalle Wallin, intohimoinen mainos- ja curlingmies Hyvinkäältä.  

Mitä teet tällä hetkellä työksesi? 

Olen luovana johtajana ja osakkaana pohjoismaisen mainostoimiston NORD DDB:n Helsingin toimistossa. Käytännössä suhaan siellä täällä edistämässä toimistomme luovan työn jälkeä, jotta meidän asiakkailla menisi aina vaan paremmin.  

Milloin olit mukana Young Lions -kilpailussa?  

Young Lions Finlandiin muistan osallistuneeni ensimmäistä kertaa ollessani vielä opiskelija ja viimeistä kertaa sitten kolmekymppisenä. Siihen välille sitten osui useampi palkinto, joista kaksi kultaista, tarkoittaen kahta eri reissua Cannesiin kisaamaan. 2015 voitimme kultaa digital-sarjaa edeltäneestä cyber-sarjasta Aino Ylisen kanssa. 2018 tuli toinen kulta film-sarjassa Jimi Hyvärisen kanssa.  

Millainen kokemus Young Lions oli?  

Kilpailu itsessään on jo kokemus. Siinä nuori suunnittelija pääsee suhteellisen vapaasti näyttämään kyntensä ja saa työnsä alan tunnettujen osaajien silmien eteen.  

Onko siitä ollut hyötyä urallesi ja miten se on näkynyt? 

Vaikea eritellä mikä hyödystä on ollut suoraa ja mikä placebo-vaikutuksen synnyttämää itseluottamuksen kasvua. Mutta sen voi varmaksi sanoa, että ensimmäisen voiton jälkeen alkoi erilaisia ovia avautua ja ura sekä oma kehitys sai selkeästi lisää vauhtia.  

Millainen voittotyösi oli? 

Share Your Appreciation -nimellä kulkevan työn ideana oli haastaa aikuiset muistelemaan henkilöitä – opettajia, naapureita, kummitätejä – jotka osoittivat heille arvostusta heidän ollessaan lapsia. Tavoitteena on saada aikuiset ymmärtämään oma merkityksensä lapsen elämässä: jokainen voi olla turvallinen aikuinen lapsille. Muistan edelleen, että tuokin idea lähti meidän omista muistoista eri vaiheista elämää ja kuinka siellä on paljon tärkeitä ihmisiä, jotka ei varmasti tiedä sitä merkitystään meille.  

Mitä digimarkkinoinnin trendejä näet tällä hetkellä? 

No siis tietysti kaikki generatiiviset AI:t, automaatiot, ynnä muut teknisen kehityksen tuomat uutuudet. Mutta kun katsotaan niiden taakse hienoja trendejä on erilaisiin pienempiinkin alakulttuureihin linkittymiset ja pop-kulttuurin monipuolistuminen jossa K-pop ollut edelläkävijänä. Huikeaa, kuinka rapakon takana seurataan entistä enemmän, mitä täällä muualla maailmassa tapahtuu viihteen, taiteen ja muodin saralla.

Käytämme sivustolla evästeitä luodaksemme mahdollisimman käyttäjäystävällisen kokemuksen.