Kuubi

//

9.4.2024

Young Lions Finland haastattelu: Joel Huttunen

Kuubi on Young Lions Finland 2024 -kilpailussa Digital-kategorian sponsorina. Haluamme tukea nuorten markkinointi- ja viestintäalan kykyjä ja kannustaa heitä hyödyntämään mainonnan digitaalisia mahdollisuuksia rohkeasti ja innovatiivisesti. Digital-kategoria on ollut kilpailussa vuodesta 2018, aiemmin sarja oli Cyber. Julkaisemme haastattelusarjan, jossa tutustumme sarjan voittajiin vuosien varrelta. Keskustelemme siitä, minkälaisia mietteitä voitosta on jäänyt ja minkälaisia digimarkkinoinnin trendejä tällä hetkellä näkyy. Neljäntenä haastateltavana on Kuubissakin vaikuttanut Joel Huttunen, LEGO Group.

Kuka olet?

Joel Huttunen, 34-vuotias luova kirjoittaja/suunnittelija alun perin Jyväskylästä.

Mitä teet tällä hetkellä työksesi?

Tittelini on ollut nyt vajaan vuoden päivät Creative Manager LEGO Groupilla Tanskassa. Tämä periaatteessa tarkoittaa monipuolista mainonnan ja markkinoinnin globaalia konseptisuunnittelua pitkin poikin kirjavaa tuote- ja kumppaniportfoliotamme. Polkuni mainonnan parissa alkoi jo alkusyksyllä 2012 palattuani opiskelijavaihdosta New Yorkista ja ura tuntuu edelleen sangen kotoisalta.

Milloin olit mukana Young Lions -kilpailussa?

Kilpailuun on tullut osallistuttua monena peräkkäisenä vuonna. Ensimmäinen kertani taisi olla 2014, jolloin paukut jäivät Digital-kategorian shorttiin. Vuoden 2020 kisassa onnistuimmekin sitten jo putsaamaan pöydän Digital-sarjan kullalla, Print-sarjan pronssilla sekä Design-kategorian shortlistauksella.

Millainen kokemus Young Lions oli? Onko siitä ollut hyötyä urallesi ja miten se on näkynyt?

Tuollainen aikarajoitettu vapaan luovuuden viikonloppu on ollut arvokas opettaja etenkin tiimityötaitojen parantamiseen, oman ilmaisun vahvistamiseen sekä selkeän vision muodostamiseen ja terävöittämiseen. Young Lions on mainio kilpailu oman luovan itsevarmuuden kehittämiseen.

Millainen voittotyösi oli?

Vuoden 2020 Digital-sarjan kultatyömme aihepiiri oli melko terävä, mutta saimme hiottua kokonaisuudesta perin loogisen ja kohderyhmärelevantin. Konseptimme oli pähkinänkuoressa pornon uudelleenbrändäys totuttua vastuullisemmalla suomalaisella kulmalla.

Mitä digimarkkinoinnin trendejä näet tällä hetkellä?

Haluaisin jo hypätä kliseeksi kääntyneen tekoälyn yli, mutta sen vaikutusta ei käy kiistäminen. Moni iso firma pohtii nyt isoja kysymyksiä luovan suunnittelun ja tekoälyn yhdistämisen äärellä ja voimme vain toivoa, että tasapaino inhimillisyyden sekä tehokkuuden väliltä löytyy. “Hyvä renki, huono isäntä” lienee paras lähestymistapa aiheeseen ainakin vielä luojan vuonna 2024.

On hyvä pitää mielessä, että vaikka maailma kuhisee mainontaa, ei kuluttaja ole tyhmä tai turta ja että laajaan huomioarvoon vaaditaan myös aidosti luovia sekä disruptiivisia tuotoksia. Sellaisia joita ei liukuhihnatahtiin saada ulos miltään palvelimelta.

Yleisön halu tulla yllätetyksi, työn relevanssi yksilölle, kulttuurille sekä tuotteelle yhdessä omistettavan viestintätavan kanssa ovat asioita, joiden tärkeyttä ei tässä ajassa oikein voi ylikorostaa.

Ei liene yllätys, että näinä permakriisin aikoina maailma kaipaa enemmän Ted Lassoa kuin Don Draperiä.

Aitous ja inhimillisyys kunniaan.

Käytämme sivustolla evästeitä luodaksemme mahdollisimman käyttäjäystävällisen kokemuksen.