Kuubi

//

5.4.2024

Young Lions Finland haastattelu: Janni Widerholm

Kuubi on Young Lions Finland 2024 -kilpailussa Digital-kategorian sponsorina. Haluamme tukea nuorten markkinointi- ja viestintäalan kykyjä ja kannustaa heitä hyödyntämään mainonnan digitaalisia mahdollisuuksia rohkeasti ja innovatiivisesti. Digital-kategoria on ollut kilpailussa vuodesta 2018, aiemmin sarja oli Cyber. Julkaisemme haastattelusarjan, jossa tutustumme sarjan voittajiin vuosien varrelta. Keskustelemme siitä, minkälaisia mietteitä voitosta on jäänyt ja minkälaisia digimarkkinoinnin trendejä tällä hetkellä näkyy. Toisena haastateltavana on Janni Widerholm, TBWA\Chiat\Day LA.

Kuka olet?

Janni Widerholm. Suomalainen luova johtaja, joka on asunut viimeiset viisi vuotta Los Angelesissa.

Mitä teet tällä hetkellä työksesi?

Työskentelen TBWA\Chiat\Day LA nimisessä mainostoimistossa. Itse asiassa nousin juuri uuteen rooliin luovan johtajan positiostani, jossa toimin koko toimiston sosiaalisen median johtajana.

Milloin olit mukana Young Lions -kilpailussa?

Osallistuin Young Lions kilpailuun vuonna 2018.

Millainen kokemus Young Lions oli? Onko siitä ollut hyötyä urallesi ja miten se on näkynyt?

Young Lions antoi hyvät eväät lähteä tekemään töitä ulkomailla. Suomen kilpailu ja sen voittaminen oli totta kai hieno kokemus, mutta ennen kaikkea kilpailu auttoi hiomaan konseptointi- ja presentaatiotaitoja. Kun työtä ei pääse heti esittämään kasvotusten, on idea ja sen suuruus saatava paperille selkeästi ja vaikuttavasti samaan aikaan. On kirjoitettava tarina ja jonkinlainen narratiivi, jotta lukija osaa kuvitella työn potentiaalin ja sen mahdollisen vaikutuksen.

Millainen voittotyösi oli?

Voittotyön nimi oli Fake War ja se oli tehty Helsingin Sanomille. Muistan edelleen hetken, kun työparini Heidin kanssa saimme idean. Kuten useimmiten käy, se tapahtui vasta terävän luovan insightin löytämisen jälkeen. Tuntien keskusteluiden jälkeen, tajusimme, että jopa yhdellä tekaistulla uutisella voi olla kohtalokas ja jopa tuhoisa vaikutus. Joten päätimme julistaa taistelun feikkiuutisia vastaan ja kutsua myös muut mediatalot mukaan, Helsingin Sanomien johdolla. Pääsimme Cannesissa myös finalistien joukkoon työllä, joka tehtiin World Food Programin Feed The Future -hankkeelle.

Mitä digimarkkinoinnin trendejä näet tällä hetkellä?

Puhutaan paljon tekoälystä ja teknologiasta, mutta muutamia muita ovat:

  • Alakulttuurit > pikatrendit

    • Tekaistun kuuloiset pikatrendit, kuten Haley Bieberin "cookie butter hair" eivät enää vakuuta sosiaalisen median yleisöään. Brändit sijoittavat jatkossa enemmän aikaa ja fokustaan alakulttuureihin ja niiden vaikutukseen.

  • Vaikuttajakonseptit > vaikuttajayhteistyöt

    • Vaikuttajat nähdään enenevässä määrin luovina asiantuntijoina. Vaikuttajat kuten @girlbosstown käyttävät jo julkisesti kanaviaan omien ideoidensa pitchaamiseen brändeille ja yhteistyöt rakentuvat yhä useammin vaikuttajien ympärille rakennetuille ideoille.

  • Persoonat > julkisuuden henkilöt

    • Reesa Teesan nousu TikTokissa tukee trendiä, jossa kiinnostuksen kohteena ovat nyt kiinnostavat persoonat ja tarinankertojat, julkisuuden henkilöiden sijaan. Sosiaalisessa mediassa pelkästään tunnistettavat kasvot eivät takaa menestystä kun tavalliset, jopa erikoiset persoonat, voittavat näkyvyyttä ja uudelleenmäärittävät sisällöllään millaista tämän päivän viihde on.

Käytämme sivustolla evästeitä luodaksemme mahdollisimman käyttäjäystävällisen kokemuksen.