Kuubi
//
8.4.2024
Young Lions Finland haastattelu: Jan Sederlöf
Kuubi on Young Lions Finland 2024 -kilpailussa Digital-kategorian sponsorina. Haluamme tukea nuorten markkinointi- ja viestintäalan kykyjä ja kannustaa heitä hyödyntämään mainonnan digitaalisia mahdollisuuksia rohkeasti ja innovatiivisesti. Digital-kategoria on ollut kilpailussa vuodesta 2018, aiemmin sarja oli Cyber. Julkaisemme haastattelusarjan, jossa tutustumme sarjan voittajiin vuosien varrelta. Keskustelemme siitä, minkälaisia mietteitä voitosta on jäänyt ja minkälaisia digimarkkinoinnin trendejä tällä hetkellä näkyy. Kolmantena haastateltavana on Jan Sederlöf, Reaktor Creative.
Kuka olet? Mitä teet tällä hetkellä työksesi?
Jan Sederlöf, Reaktor Creativen luova johtaja.
Milloin olit mukana Young Lions -kilpailussa?
Osallistuin YLF:iin aina kun ikä ja aikataulut sen mahdollistivat. Nopeasti laskettuna kuusi kertaa. Niistä kertyi kaksi kultaa (2015 ja 2016), mutta sitäkin enemmän kullan arvoista kokemusta.
Millainen kokemus Young Lions oli? Onko siitä ollut hyötyä urallesi ja miten se on näkynyt?
Kisaviikonloppu on työläs, mutta lopputuloksesta huolimatta aina osallistumisen arvoinen – kunhan muistaa pitää hauskaa eikä liikaa purista mailaa (pätee toki ammattiin laajemminkin).
Voitot ovat toki nostaneet omaa profiilia suunnittelijana ja edistäneet uraa – mutta jo pelkkä osallistuminen on ollut itselle, omalle toimistolle ja alalle signaali kunnianhimosta, joka on mielestäni nuoren suunnittelijan yksi tärkeimpiä ominaisuuksia. Siksi väitänkin, että osallistuminen on voittamista tärkeämpää.
Millainen voittotyösi oli?
Briifaajana oli Helsinkimissio ja tavoitteena kerätä kertalahjoituksia nuorten mielenterveystyöhön. Vuonna 2016 Cyber-kategorian voittanut ideamme oli yksinkertaisuudessaan myydä partnerikahviloissa kahvia kertalahjoitussummalla, mutta kampanjahäsärillä brändätyssä kupissa, jotta ihmiset saisivat kerrankin aidosti hyvän syyn jakaa kahvikupeistaan kuvia someen. Tuolloin kaikenlaisten ruokakuvien postaaminen someen oli nimittäin vielä (raivostuttavan) iso trendi.
Mitä digimarkkinoinnin trendejä näet tällä hetkellä?
Tekoälyn kehitys ja sen hyödyntäminen digimarkkinoinnissa on tietysti megatrendi, jolta ei välty edes äitini, vaikka ei ole lainkaan näistä asioista kiinnostunut. Nostaisin kuitenkin tämänkin vuoden trendiksi nimenomaisesti trendipöhinään keskittymisen sijaan sen, että otettaisiin lähtökohdaksi vastaanottaja, jonka aivoissa halutaan saada aikaan joku oivallus tai naksahdus. Sellainen kuin vaikka äitini.