Kuubi

//

7.5.2024

Young Lions Finland haastattelu: vuoden 2024 Digital-kategorian voittajat Jimi Hyvärinen & Veeti Ossi

Kuubi on Young Lions Finland 2024 -kilpailussa Digital-kategorian sponsorina. Haluamme tukea nuorten markkinointi- ja viestintäalan kykyjä ja kannustaa heitä hyödyntämään mainonnan digitaalisia mahdollisuuksia rohkeasti ja innovatiivisesti. Olemme julkaisseet haastattelusarjan, jossa tutustumme sarjan voittajiin vuosien varrelta. Haastattelusarja huipentuu tämän kevään Young Lions Finland 2024 -kilpailun Digital-kategorian voittajien Jimi Hyvärisen ja Veeti Ossin haastatteluun. He suuntaavat kesäkuussa kisaamaan Cannesiin. 

Kuka olet?

  • Jimi Hyvärinen, luova suunnittelija.

  • Veeti Ossi, freelancer.

Mitä teet tällä hetkellä työksesi?

Jimi: Olen ollut tällä alalla reilu kahdeksan vuotta ja tehnyt töitä erilaisten isojen brändien kanssa. Tällä hetkellä työskentelen Reaktor Creativella Art Directorina ja AI specialistina.

Veeti:  Teen töitä freelancerina viihde- ja media-alalla. Teen paljon sisältöä esim. TikTokiin eri brändeille, musavideoita ja pidän omaa podcastia. Luova ura on lähtenyt videokuvauksesta. 

Miksi hait mukaan Young Lionsiin?

Veeti: Osallistuin ensimmäistä kertaa Young Lionsiin viime vuonna 2023 yhdessä Jimin kanssa, jolloin saimme tuplahopeaa. Lähdin kisaan alun perin Jimin innoittamana ja on ollut hienoa tehdä tätä kisamatkaa yhdessä.

Jimi: Osallistuin ensimmäistä kertaa Young Lionsiin vuonna 2017. Tämä on nyt kolmas vuosi, kun voitimme matkan Cannesiin. Tosin tämä on vasta toinen kerta kun pääsen paikan päälle, koska edelliskerralla, kun voitimme Suomessa Young Lionsin, jäi Cannesin matka väliin koronapandemian vuoksi.

Millainen kokemus ja prosessi kilpailu oli? 

Jimi: Kilpailusta on saanut paljon arvokasta oppia. Cannesissa taso on korkealla, joten sieltä on oppinut paljon. Alalla kilpailu on kovaa, joten Young Lions on ainutlaatuinen mahdollisuus päästä kokemaan, oppimaan ja kehittämään omaa suunnittelua ja löytämään oman suunnittelijaidentiteetin. Kisasta saa myös näkyvyyttä ja itselläni verkosto kasvoi edellisvuosien menestyksen myötä.

Veeti: Kisaviikonloppu oli tosi inspiroiva ja motivoiva. Sen aikana näkee todella, mihin pystyy, kun ei tarvitse miettiä tosielämän realiteetteja, vaan voi vaan ideoida vapaasti ja olla luova. Se on tämän kisan hienous.

Tehtiin viikonlopun aikana 48 tunnissa yhteensä kolme työtä digi-, filmi- ja PR-kategorioihin. Viikonloppu oli siis kokonaisuudessaan hyvin tiivis paketti. Suunnitteluprosessimme lähti liikkeelle Insightista. Muistijälki vaatii, että katsoja näkee esim. mainoksessa  jonkin oivalluksen. Alkuun kokosimme kaikki ideat ylös, jonka jälkeen valittiin ne sopiviin kategorioihin ja lähdettiin työstämään valittuja Insighteja eteenpäin.

Millainen voittotyönne oli?

Veeti: Työn toimeksiantaja oli MIELI ry, jolle oli tavoitteena saada lisää kuukausilahjoittajia. Digikategorian voittotyömme oli Mood ring. Ihmiset ovat sosiaalisia olentoja ja tarvitsevat yhteisöä voidakseen hyvin erityisesti silloin, kun mieli voi huonosti. Moderni teknologia on lisännyt eristäytyneisyyttä ja vienyt ihmisiä etäälle, vaikka teknologian lupaus oli tuoda ihmisiä yhteen. Tämän ajatuksen pohjalta kehitimme Mood ringin eli mielisormuksen, joka toisi ihmisiä lähemmäksi toisiaan tekoälyn ja teknologian avulla. 

Jimi: Mood ring on led-älysormus, joka vaihtaisi väriä käyttäjän mielenterveyden mukaan ja viestisi näin ympärillä oleville ihmisille, millainen tunne sillä hetkellä vallitsee. Sormus yhdistyisi Mood Appiin, joka keräisi dataa käytetyistä mobiilisovelluksista. Tekoäly analysoisi datan ja heijastaisi oikean värin sormukseen tämän pohjalta. Sovelluksen kautta voisi myös nähdä, miten omat kaverit voivat sillä hetkellä, mikä lisäisi yhteisöllisyyttä ja helpottaisi toisten tukemista. 

Mitä digimarkkinoinnin trendejä näette tällä hetkellä? 

Jimi: Yksi trendi on hyperpersonalisoitu markkinointiviestintä. Data ja generatiivinen AI mahdollistaa markkinointiviestinnän räätälöinnin hyvinkin personalisoituihin toteutuksiin. 

Gen Z vaatii tarinoiden sijaan, että brändit tekevät jotain olennaista ja relevanttia. He haluavat jotain minkä voi ikään kuin ottaa omakseen, minkä vuoksi markkinointi-ideoiden olisi hyvä tulla kohderyhmän sisältä. 

Kuva: Janne Pappila

Käytämme sivustolla evästeitä luodaksemme mahdollisimman käyttäjäystävällisen kokemuksen.