Toni Kallio
//
25.11.2024
Vuosi 2025 markkinoijan silmin
Kysyimme kotimaisilta brändeiltä näkemystä siitä, miltä ensi vuosi näyttää liiketoiminnan ja digitaalisen markkinoinnin osalta. Vaikeiden vuosien jälkeen luottamus tulevaisuuteen vaikuttaa olevan vahva, mikä näkyy positiivisesti markkinoinnin budjeteissa. Selvitimme myös digimarkkinoinnin tärkeimmät trendit, sisällöt ja kanavat, ja miten kotimaiset brändit hyödyntävät tekoälyä markkinoinnissa vuonna 2025.
Valoa tunnelin päässä…
Vaikka taloudellisesti haastavat ajat ovat syövyttäneet montaa toimialaa, ovat vastaajat optimistisia tulevaa vuotta kohtaan. Vuonna 2023 kotimaisten yritysten liikevaihto laski yhteensä noin 12 miljardia euroa. Liikevaihto pieneni valtaosalla yrityksiä. Kuluvasta vuodestakaan ei odoteta ruusuista ja vuoden 2023 trendi vaikuttaa jatkuvan. Kyselymme vastanneista kuitenkin vain alle 4 % arvioi liiketoiminnan pienenevän ensi vuonna. Jopa 37 % vastaajista uskoo bisneksen kasvavan ja yli 59 % arvioi sen pysyvän samalla tasolla kuin tänä vuonna. Käyrä osoittaa siis viimein ylöspäin.
…mutta tunnelissa ollaan vielä
Markkinointibudjetit eivät kuitenkaan kasva samantahtisesti liiketoiminnan myötä. Tämä ei ole yllättävää, sillä markkinointi on perinteisesti ollut Suomessa tulorahoitteista. Markkinoinnin piirissä saamme siis jälleen odottaa kasvun kilahtavan kassakoneeseen ennen kuin rahat valuvat markkinointiin. Silti budjetoinnissakin ollaan monessa yrityksessä rohkeampia ja optimistisempia kuin viime vuosina. Yli 22 % nimittäin aikoo kasvattaa markkinoinnin budjettia, ja ainoastaan vajaat 15 % pienentää budjettia, vaikka heikkoina aikoina juuri markkinointibudjetti on alati leikkuriuhan alla.
Video, video, video
Vuosi 2025 on mainonnassa liikkuvan kuvan vuosi. ⅔ vastaajista pitää lyhytvideoita yhtenä yrityksensä tärkeimmistä trendeistä. 70 % kertoo investointien Reels-tyyppisiin sisältöihin kasvavan, loput 30 % eivät osaa vielä kommentoida. Kukaan vastaajista ei siis arvioi videosisältöjen määrän vähentyvän.
Personointi, vastuullisuus, AI
Trendeistä myös datavetoinen personointi tulee olemaan yritykselle tärkeää, toteaa 59 % vastaajista. Vastuullisuus ja tekoäly ovat merkittäviä, mutta kenties jo niin integroituneita yritysrakenteisiin, että niiden erityisyyttä trendinä korostaa enää alle puolet mainostajista (44 %). Metaversumi ja inklusiivisuus ovat edelleen tärkeitä trendejä, mutta melko maltillisia (14 %).Mikään yksittäinen sisältömuoto ei tule kasvamaan yhtä paljon kuin video. Iso osa mainostajista tulee kuitenkin lisäämään panostuksiaan vaikuttajiin (37 %) ja display-mainontaan (33 %). Animaatioihinkin panostaa vuotta 2024 enemmän yli neljännes (26 %) vastaajista. Yksittäisistä kanavista panostetaan selvästi aiempaa enemmän ennen kaikkea sosiaaliseen mediaan (74 % lisää panostuksiaan).
Tekoälyä hyödynnetään, hiljalleen
Vastaajista alle 5 % tulee hyödyntämään markkinoinnissaan laajamittaisesti tekoälyä. Toisaalta suurin osa käyttää tekoälyä jossain määrin, esim. tekstin (70 %) ja kuvien (63 %) tuotannossa. Videoissakin lähes puolet (48 %) tulee hyödyntämään tekoälyä, mikä osoittaa teknologian kehityksen nopean tahdin. Audiotuotannoissa tekoälyä käyttää “vain” 30 %, vaikka juuri äänessä tekoälyn mahdollisuudet ovat pisimmällä tekstin lisäksi. Merkillepantavaa on, että suunnittelutyössä tekoälyä käyttävät vielä hyvin harvat mainostajat (4 %).
Valot päällä tunnelissa
Kyselymme tulokset lupaavat rohkeaa, kehittyvää ja teknologiaa hyödyntävää markkinointivuotta. Jos markkinointi onkin yhä jossain kohtaa tunnelia, valo ei pelkästään näy sen päästä, vaan valot syttyvät koko tunnelin mitalle. Moni liiketoiminta kasvaa, samoin markkinoinnin panostukset vähintään maltillisesti, ja ne tulevat ilmentymään ennen kaikkea tarkkaan kohdennettuna liikkuvana kuvana.