Anna Porvari

//

5.4.2023

Vain muutos on pysyvää - Kuubi kirkasti strategiaansa

Anna Porvari
Meillä Kuubissa on aina ollut intohimona pysyä edelläkävijöinä ja tarjota asiakkaillemme parasta mahdollista palvelua. Teemme sen etsimällä ja löytämällä jatkuvasti uusia tapoja yhdistellä toisiinsa luovuutta ja uusinta teknologiaa. Uudet innovaatiot ja vallitsevien trendien seuraaminen – tai niiden luominen – ei kuitenkaan yksin riitä. Pysyminen kärkipaikoilla edellyttää myös, että pidämme strategiamme ajan tasalla muuttuvassa maailmassa ja päivitämme sitä jatkuvasti vastaamaan asiakkaidemme muuttuvia tarpeita.

Kaksikymppisenä mainostoimistona totesimme, että on aika määritellä kasvumme suunta entistä selkeämmin. Siispä reilu vuosi sitten aloitimme strategiauudistuksen hallituksessamme. Prosessin aikana sparrasimme asiakkaidemme kanssa, haimme inputtia asiakastyytyväisyyskyselyistämme, kävimme laajoja keskusteluita verkostojemme kanssa, jumppasimme ajatuksia johtoryhmässä ja teimme erilaisia harjoituksia yhdessä kaikkien kuubilaisten kanssa. Prosessi oli pitkä ja ajoittain tuntui, ettei homma edisty. Mutta lopulta ajatus alkoi kirkastumaan.

Yksi keskeisistä ajatuksista läpi prosessin oli Michael Porterin viisaus “the essence of strategy is choosing what not to do”. Tavoitteena ei ollut ainoastaan kirkastaa sitä, mitä teemme vaan myös mitä päätämme olla tekemättä.

Lopulta strategian määrittelyssä ei ole kyse juuri muusta kuin oman position löytämisestä ja fokuksen kirkastamisesta. Se on keskittymistä siihen missä voi olla paras tai ainakin todella erinomainen ja karsimista siitä mikä ei täysin tunnu omalta, ja jonka muut taitavat paremmin. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että jatkossa pitäisi mennä eteenpäin laput silmillä putkessa juosten. Liiketoimintaympäristö muuttuu jatkuvasti ja siksi myös kasvun mahdollistavan strategian on mukauduttava ja kehityttävä. Haluamme jatkossakin tarttua ketterästi uusiin mahdollisuuksiin ja toimintatapoihin. Kehittyminen on jatkuva prosessi, jossa omaksutaan uusia asioita ja samalla ymmärretään luopua vanhoista.

Prosessin aikana keskustelimme paljon siitä, mitä asiakkaat meistä sanovat ja mitä he meiltä toivovat. Mietimme, mitä meidän on tehtävä, jotta voimme ajatella onnistuneemme ja toisaalta miltä onnistuminen näyttää. Onnistuminen näyttäytyy monella tavalla: se näkyy tyytyväisenä, motivoituneena henkilöstönä, upeina asiakkaina ja uusien teknologioiden haltuunottona. Tavoitteemme on olla paras luovuuden ja teknologian yhdistävä toimisto, asiakkaidemme myynnin, markkinoinnin ja mainonnan tukena. Tekemisemme jakaantuu jatkossa vahvemmin kahteen osa-alueeseen, CREAn ja TECHin. Hyödynnämme suunnittelussamme innovatiivisesti uusinta teknologiaa ja uusia kerronnan muotoja. CREA-puolella päästämme vahvemmin suunnittelun ja ideoinnin lentämään ja mahdollistamme kohtaamisia, jotka jättävät vahvan muistijäljen ja herättävät tunteita. TECH-puolella painotamme enemmän tekniseen suunnitteluun ja uusien toteutustapojen löytämiseen. Rakennamme immersiivisiä kohtaamisalustoja, jotka mahdollistavat tuotteiden ja palveluiden näyttävän esittelyn virtuaalisissa maailmoissa, ilman erillisiä laitteita tai apuvälineitä.

Se, että onnistumme lunastamaan lupauksemme, vaatii jatkuvaa kehittymistä, kehittämistä, rajojen venyttämistä ja uskallusta heittäytyä. Toivomme, että asiakkaamme, yhteistyökumppanimme ja verkostomme haastaa meitä jatkossakin olemaan entistäkin parempia siinä, mitä teemme. Yhteinen tahtotila meillä ainakin on.

Kuva: Jussi Partanen / valokuvaaja, head of video, Kuubi Oy

Käytämme sivustolla evästeitä luodaksemme mahdollisimman käyttäjäystävällisen kokemuksen.