Kuubi
//
9.6.2025
Tekoälytyökalut – Katsaus tämän hetken kehitykseen

Mitä tekoälytyökaluilta voi tällä hetkellä odottaa? Millaista osaamista niiden käyttö vaatii ja miten ne muokkaavat graafisen suunnittelijan toimenkuvaa? Kehityksen vauhti on edelleen hurja, mutta pysähdytään silti hetkeksi katsomaan nykytilannetta ja ennustetaan hiukan tulevaa.
Kuubin oman AI-guru ja AD Henri Malkki vastaa kysymyksiin.
Miten tekoälytyökalujen nopea kehittyminen, uudet työkalut ja jatkuva päivittyminen näkyvät sinun työssäsi?
Visuaalinen tuotanto tuntuu olevan tällä hetkellä tekoälyn hyödyntämisen villi länsi: uusia työkaluja julkaistaan viikoittain, ja ajan tasalla pysyminen vaatii jatkuvaa seurantaa ja kokeilua. Tekoälytyökalujen käyttö hakee vielä muotoaan: suuremmilla yrityksillä on omat palvelunsa tai ohjelmistonsa, kun taas osa julkaistuista malleista on suunnattu vain kehittäjille. Tilanne muistuttaa hiukan Internetin alkuaikojen kaaosta, jolloin nykyään tuttuja käyttötapoja vielä etsittiin selaimista lähtien.
Työkalujen kehitys vaatii oman panostuksensa jatkuvaan oppimiseen, mikä heijastuu suoraan päivittäiseen työhön. Visuaalisen laadun nopea parantuminen on muuttanut ajatusmaailmaa suunnittelussa ja tuotannossa – nykyään ensimmäinen kysymys on, pystyisiköhän tässä projektissa hyödyntämään tekoälyä. Samalla työkalut ovat arkipäiväistyneet osaksi prosesseja.
Generatiivisen tekoälyn arvaamattomuus on myös tuonut oman erikoisen lisämausteensa työskentelyyn: on mietittävä, onnistuuko tehtävänannon tyylinen toteutus tekoälyyn pohjautuvilla työkaluilla, mikä yleensä selviää vain testaamalla. Aiemmin graafinen tuotanto on perustunut puhtaasti tuotantoa tekevien ihmisten taitoihin, jolloin arviointi on ollut helpompaa.
Nopea kehitys heijastuu suoraan myös asiakastyöskentelyyn. Kaikilla toimijoilla ei ole vielä valmiita toimintamalleja tekoälyn hyödyntämiseen markkinoinnissa, jolloin pyrimme yhdessä löytämään asiakkuuteen sopivat toimintamallit.
Tasapäistääkö tekoäly markkinoinnin tuotannon?
Tekoälyn käyttötapa ratkaisee, syntyykö tasa-arvoa vai kilpailuetua; tekoäly itsessään ei tasapäistä tuotantoa. Tällä hetkellä tekoälyn hyödyntäminen visuaalisessa tuotannossa vaatii vielä huomattavan paljon osaamista, ja kehittämiseen panostavat toimijat juoksevat muuta markkinaa edellä.
Pitkällä tähtäimellä tasapäistävä vaikutus on merkittävämpi: tekoälyn kehittyessä käytön esteet hiljalleen poistuvat, ja on entistä helpompaa tuottaa vaikuttavaa markkinointia tekoälyä hyödyntämällä.
Samaan aikaan kun työkalut kehittyvät, kasvaa myös vaatimustaso laadukkaan lopputuloksen saavuttamiseksi. Hienosäädön merkitys korostuu ja siihen tarvitaan ammattitaitoa, luovuutta, näkemyksellisyyttä ja teknistä ymmärrystä. Ilman selkeää visiota, mitä eri kanaviin tarvitaan, tekoäly ei osaa tehdä oikeita ratkaisuja. Promptaustaito, visiointi ja verbaalinen lahjakkuus on noussut yhä tärkeämpään rooliin. Tekoäly on tehokas työkalu, mutta se ei vielä osaa ajatella puolestamme.
Kuinka paljon tekoälytyökaluja Kuubilla on käytössä?
Koitamme Kuubilla ylläpitää listaa selkeästi tuotantokäyttöön soveltuvista palveluista ja ratkaisuista, joiden lisäksi poolissa pyörii uusia koekäytössä olevia palveluita. Ensimmäisellä listalla on kymmenkunta riittävän laadukkaaksi koettua palvelua, koekäytössä jatkuvasti saman verran uusia tulokkaita.
Tekoälyyn pohjautuvia työkaluja löytyy myös integroituna osaksi arkipäiväisessä käytössä olevia ohjelmistoja.
Mitä eroavaisuuksia niissä on ja miten niitä roolitetaan?
Palveluissa ja työkaluissa on merkittäviä eroja. Tärkein elementti on taustalla pyörivä tekoälymalli, joka määrittää lopputuotteen laadun. Jos malli on hyvä, voi käyttäminen olla hankalaakin, mutta vaiva kannattaa silti nähdä. Huonoja malleja taas ei pelasta hyväkään palvelu.
Roolituksen osalta edellisessä vastauksessa mainittu tuotantovalmius on meille tärkein kriteeri. Käyttöä mietitään myös muista näkökulmista, verkkopalveluita käyttäessä on aina hyvä huomioida esimerkiksi tietoturvaan liittyvät asiat.
Miten tekoälytyökaluja oppii käyttämään ja yhdistelemään?
Kokeilemalla ja opettelemalla. Nopeasta kehityksestä johtuen parhaiden käytäntöjen löytäminen saattaa olla haastavaa, mutta eri uutisryhmät ja sosiaalisen median kanavat ovat hyviä inspiraation lähteitä. Lokaalien mallien ajoon löytyy netistä paljon hyviä oppaita, kaikkea ei tarvitse opetella itse.
Mitä hyötyjä, haittoja ja huomioita on?
Generatiivisen tekoälyn jalkautuminen tuotantoon on ollut yksi suurimmista graafisen alan mullistuksista.
Tekoälyn hyödyntäminen on vielä monesti haastavaa ja vaatii ammattitaitoa, mutta parhaimmillaan tekoälyn avulla voi säästää merkittävästi aikaa ja vaivaa. Tuotantoja voi tehdä laadukkaammin ja nopeammin, mikä tuo kustannussäästöjä asiakkaille. Tekoäly mahdollistaa myös uudenlaisia tuotantotyyppejä, joiden tekeminen aiemmin olisi ollut hankalaa. Esimerkiksi fiktiivisen hahmon luominen ja animointi olisi ollut pari vuotta sitten useiden viikkojen työ, nykyään luominen onnistuu huomattavasti nopeammin.
Itse odottelen innolla tulevaisuutta ja tekoälypalveluiden viidakossa kahlaamista. Joka viikko julkaistaan jotain uutta ja mielenkiintoista, mikä on melkoinen parannus ohjelmistojen vuosipäivitysten odotteluun.