Rando Tikko

//

29.5.2024

Tehokkaampaa markkinointia – 3D-grafiikan hyödyt

McKinseyn mukaan ensisijaiseksi toimittajaksi valitaan kaksi kertaa todennäköisemmin yritys, joka tarjoaa erinomaista digitaalista kokemusta. Kenties siksi 3D:n suosio etenkin B2B-asiakkaidemme keskuudessa on kasvanut valtavasti.
Tässä blogikirjoituksessa kerromme 3D:n hyödyistä asiakkaillemme, 3D-prosesseista ja työkaluista sekä sen tulevaisuudesta.  

Mitä on 3D?

3D eli kolmiulotteisuus tarkoittaa esineiden tai tilojen esittämistä tavalla, joka heijastaa niiden todellista muotoa ja ulottuvuutta. Kuubin näkökulmasta tämä tarkoittaa kykyä luoda visuaalisia esityksiä, jotka herättävät enemmän huomiota, tarjoten syvällisemmän ja aidomman kuvan asiakkaidemme tuotteista ja ratkaisuista. 3D-malleilla ja animaatioilla voi tehdä markkinointimateriaaleista huomattavasti vaikuttavampia ja houkuttelevampia, ja vetää katsojat syvälle brändin maailmaan.

4 tärkeintä 3D:n hyötyä

  1. Realismi: 3D-visualisoinnit tarjoavat asiakkaille mahdollisuuden nähdä tuotteiden ja palveluiden todelliset mittasuhteet ja ominaisuudet tarkasti. Tämä lisää tuotteiden houkuttelevuutta ja luo vahvan laadun tunteen. Lopputulos: merkittävästi parempi tuotteen kokemus tuotteen esittelyssä, tarkkuus ja tehokkuus.

  2. Kustannustehokkuus: 3D voidaan helposti skaalata vastaamaan erilaisia formaatti- ja varianssitarpeita. Tämä joustavuus nopeuttaa monipuolisen markkinointimateriaalin tuottamista, tuotteen markkinoille tuomista jne. Markkinointimateriaalin iterointi ja muokkaus on joustavaa ja nopeaa, mikä mahdollistaa muutosten tekemisen tehokkaasti.

  3. Saavutettavuus: Virtuaaliset showroomit ja muut 3D-ratkaisut mahdollistavat tuotteisiin tutustumisen missä ja milloin tahansa, mikä tekee tuotteista saavutettavampia laajalle yleisölle ja avaa uusia markkinoita ympäri maailman. Toisaalta asiakkaamme hyödyntävät 3D:tä laajasti f2f-myyntitapaamisissa. 

  4. Interaktiivisuus: 3D-mallit mahdollistavat käyttäjille suoran vuorovaikutuksen tuotteiden kanssa, tarjoten mahdollisuuden tutkia niitä vapaasti eri kulmista ja säätää asetuksia nähdäkseen eri vaihtoehtoja. Tämä lisää ymmärrystä tuotteen tai tilan ominaisuuksista ja parantaa käyttäjäkokemusta, syventäen asiakkaan sitoutumista ja luoden vahvemman yhteyden brändiin.

3D-työskentelyn osa-alueet

3D-työskentelyyn kuuluu monta osa-aluetta: 3D-mallinnus, teksturointi, materiaalit, mahdolliset animoinnit ja simulaatiot, valaistus, kamerat ja renderöinti. Halutun lopputuloksen mukaan työnkulku voi vaihdella, olipa kyseessä sitten fotorealistinen kuva tai video, web-integraatio, AR/VR-toteutus, pelisisältö tai 3D-tulostus. Näitä ei aina oteta huomioon, mutta toteutuksen monimutkaisuuden myötä työtiedostojen koot kasvavat ja prosessointiajat pitenevät, mikä asettaa lisävaatimuksia laitteistolle ja aikataulutukselle. Lisäksi eri alustat vaativat oman perehtymisensä.

Tuotannoissamme olemme pitkään luottaneet 3ds Maxiin ja uusissa yksittäisissä tapauksissa Blenderiin  ja Mayaan. Jälkikäsittelyt tehdään Adoben tuoteperheen työkaluilla ja niihin saatavilla lisäosilla. Jotkut projektit vaativat lisää eloa ja realismia, minkä vuoksi luomme joskus 3D-simulaatioita, kuten realistista kivivirtaa tai nopeasti kasvavia köynnöksiä. Tästä hyvä esimerkki on DNA:n viihdeboksin lanseerausvideo.

Simulaatioiden luomiseen käytämme TyFlow'ta. Meillä nämä 3D-toteutukset heräävät eloon renderöintialustoilla, kuten V-Ray, BabylonJS, Verge3D tai Unreal Engine, tarjoten vaikuttavia kuvia, videoita tai reaaliaikaisia kokemuksia suoraan selaimessa. 

Lisäksi olemme löytäneet inspiroivia työkaluja kuten Spline  ja Vectary. Nämä alustat tarjoavat intuitiivisia ja tehokkaita ratkaisuja 3D-mallien esittämiseen ja niiden integrointiin eri käyttöliittymiin, mikä mahdollistaa sujuvan vuorovaikutuksen ja visuaalisesti vaikuttavien kokemusten luomisen.

Toteutuksesta riippuen työnkulun loppuvaiheeseen kuuluu myös erilaiset jälkikäsittelyt. Tässä vaiheessa suoritetaan mm. värimäärittelyt, lisätään efektejä tai toteutetaan monipuolisia toimintoja, kuten animaatioiden integrointi tai konfiguroitavien osien sovittaminen käyttäjäinteraktioihin.

Tulevaisuus

Vaikka 3D-teknologia ei ole viime vuosina kokenut mullistavia muutoksia, työkalujen ja ohjelmistojen parannukset ovat olleet merkittäviä 3D-artisteille. Tulevaisuuden katseet kohdistuvat uusiin teknologioihin ja tekoälyyn. Seurannassamme on lupaavia teknologioita, kuten Gaussian Splatting, NeRF ja SMERF, jotka tuovat entistä realistisempia ja tehokkaampia 3D-ratkaisuja. Tekoälyn puolella on nähty 3D-mallien luomista ja iterointia tekstistä, animoinnin automatisointia ja uusia tapoja renderöidä.

VR/AR-laitteissa, kuten Meta Quest, HTC Vive ja Apple Vision Pro, on suuri potentiaali, ja tutkimme innokkaina niiden mahdollisuuksia. Yleisesti laitteet ja sovellukset ovat yhä paremmin saavutettavissa, mikä madaltaa kynnystä kokeilla näitä teknologioita. Mark Zuckerbergin visio metaversumista on vielä alkuvaiheessa, mutta ehkä metaversumi voi mullistaa tavan, jolla ihmiset vuorovaikuttavat digitaalisessa ympäristössä. Tässä on katse pidemmälle tulevaisuuteen.

Näiden innovaatioiden myötä 3D-teknologian mahdollisuudet laajenevat entisestään, ja tarjoavat uusia työkaluja ja tekniikoita entistä luovemmille ratkaisuille.

Lopuksi

3D on B2B-brändeille monipuolinen ja tehokas työkalu vaikuttavien sisältöjen luomisessa. Sen avulla voimme luoda houkuttelevia ja realistisia kokemuksia tuotteista ja brändistä. Kuubissa olemme innolla mukana kehityksen eturintamassa, kokeillen ja hyödyntäen uusia teknologioita tarjotaksemme asiakkaillemme parasta mahdollista palvelua.

Heräsikö kiinnostuksesi johonkin edellä mainittuun kohtaan? Asiantuntijamme ovat valmiita käymään kanssasi läpi, miten voimme auttaa sinua hyödyntämään 3D-teknologian mahdollisuuksia omassa liiketoiminnassasi. Ota yhteyttä ja keskustellaan lisää! 

Lisätietoja mainituista ohjelmista:

3ds Max - https://autodesk.com/products/3ds-max/overview

Maya - https://autodesk.com/products/maya

Blender - https://blender.org

TyFlow - https://pro.tyflow.com

V-Ray - https://chaos.com/3d-rendering-software

BabylonJS - https://babylonjs.com

Unreal Engine - https://unrealengine.com

Spline - https://spline.design

Vectary - https://vectary.com

Gaussian Splatting - https://repo-sam.inria.fr/fungraph/3d-gaussian-splatting

NeRF (Neural Radiance Field) - https://matthewtancik.com/nerf

SMERF (Streamable Memory Efficient Radiance Fields) - https://smerf-3d.github.io

Käytämme sivustolla evästeitä luodaksemme mahdollisimman käyttäjäystävällisen kokemuksen.