Anna Porvari
//
25.4.2024
Muuttuva markkinointi: Miten tekoäly vapauttaa luovuutta ja tuo tehokkuutta
Tekoälyn tuottamia kuvia, musiikkia ja tekstejä on ihmetelty, ihailtu ja inhottu jo hyvän aikaa. Tekoälyn kanssa työskentelyn ensiaskeleet on jo otettu ja nyt on aika laajentaa tekoälyn hyödyntämisen käsitettä ja ajattelua entistä kokonaisvaltaisemmaksi; miten tekoäly on oikeasti hyödyllisellä tavalla mukana kaikessa päivittäisessä tekemisessä. Miten markkinointialalla luovat sekä hallinnolliset prosessit ajatellaan uusiksi ja entistä tuottavammiksi.
Meillä Kuubissa tekoäly on jo vakituinen tiimin jäsen, jolta voi kyllä pyytää loputtomiin uusia ehdotuksia, mutta sen mielipidettä ei tarvitse aina kuunnella. Me kuubilaiset olemme kuskin paikalla.
Tekoäly suunnittelussa – Hyvä renki, huono isäntä
Tekoäly mahdollistaa näyttävien visuaalisten toteutusten tuottamisen parilla napin painalluksella. Helppous ja nopeus voi synnyttää vauhtisokeutta, jolloin tekoäly ohjaa suunnittelua liikaa. On entistä tärkeämpää pitää katse pallossa; varmistaa, että kokonaisuus pysyy kirkkaana ja pääviesti selkeänä ja konseptin mukaisena. Ennen kaikkea pitää varmistaa, että myös AI-tuotannot vahvistavat asiakkaan brändiä, eivätkä loista yksinään itsetarkoituksellisesti omassa erinomaisuudessaan.
Riskeistä huolimatta suunnitteluvaiheessa tekoälystä on jo paljon iloa ja hyötyä. Esimerkiksi 3D-animoinnissa tekoäly auttaa suunnittelemaan hahmomalleja ja maailmoja. Samalla se nopeuttaa kuvakäsikirjoituksen laatimista ja laadittu kuvakäsikirjoitus myös vastaa tarkemmin lopputuotetta. Näin asiakkaallekin aukeaa jo varhaisessa vaiheessa selkeämmin, mitä ollaan tekemässä.
Tekoäly tuotannossa – Kolme konkreettista käyttökohdetta
Sovelluksia on runsaasti ja jokaisella on omat preferoidut työkalut. Tässä kolme markkinointimielessä kiinnostavinta käyttökohdetta, joita olemme Kuubissa tutkineet ja testanneet.
1. Liikettä still-kuviin
Pienet animoinnit ja efektit tehostavat ja tuovat uutta huomioarvoa jo olemassa oleviin still-kuviin. Se onnistuu tekoälyä käyttämällä huomattavasti nopeammin kuin puhtaana käsityönä. Esimerkkejä työkaluista ja palveluista, joita olemme käyttäneet tuotannoissa ovat mm. Runway, LeiaPix ja Stable Diffusion + Depthmap (thygate).
2. Liikkeen mallinnus ja animointi
Liikkeen mallinnusta ei tarvitse enää aloittaa tyhjästä luomalla hahmolle ”digiluuranko”, jota animoidaan työläästi kuva kerrallaan. Halutut liikkeet voidaan kuvata ensin aidolla ihmisellä ja tämän jälkeen 3D-hahmo istutetaan kuvatun ihmisen tilalle. Menetelmä voi säästää viikkojen työn lyhyessäkin animaatiossa. Käytämme Kuubissa esimerkiksi Wonder Studio -palvelua.
3. Aidon näköiset AI-avatarit
Jo lyhyenkin videoklipin perusteella henkilöstä voidaan luoda aidon näköinen ja kuuloinen digiversio. Tämä digihahmo soveltuu erityisen hyvin esimerkiksi saman videon eri kielilokalisointeihin tai muihin yksinkertaisiin ”puhuva pää” juontoihin. Tässä olemme käyttäneet esimerkiksi HeyGen- ja ElevenLabs-palveluita.
Personointia ja optimointia
Tekoälyn merkitys markkinoinnissa kasvaa nyt ennen kaikkea personoinnissa, optimoinnissa ja materiaalien hallinnassa. Suoraan tiettyä kohderyhmää puhuttelevia mainoksia voidaan nyt tehdä yhä pienemmille segmenteille, ilman että budjetti kasvaa. Tekoäly auttaa tunnistamaan nämä kohderyhmät ja auttaa myös luomaan ne elementit, jotka nostavat huomioarvoa tähän kohderyhmään kuuluvien silmissä ja mielissä.
Esimerkiksi bannerituotannoissa tekoälyä voidaan käyttää ihan puhtaasti eri kokoversioiden tuottamiseen. Sisällöltään erilaisissa versioissa tuote voidaan sijoittaa eri ympäristöihin tai tuoda mukaan muita elementtejä, sen mukaan missä mediaympäristössä mainos näkyy ja minkälainen kohdeyleisö kyseistä mediaa käyttää. Eri elementtien sijoittelun ja animoinnin vaikutusta huomioarvoihin voidaan mitata ennakkoon ja julkaista vain parhaat versiot.
Kuitenkin mitä enemmän tekoäly tuottaa materiaalimassaa sitä enemmän sitä tarvitaan myös massan hallintaan. Tässä kohtaa täytyy olla tarkkana, jotta tekoäly ei pääse tekemään päätöksiä, joita kukaan ei ole vahtimassa. On tärkeää muistaa, että mainontaa tehdään edelleen ihmisiltä ihmisille – Ihminen on keskiössä ja tekoäly on mahdollistaja ja työkalu.
Mitä seuraavaksi?
Varmasti kiinnostavin seuraava kehitysvaihe liittyy realistisen oloisiin videoihin, joita tekoäly tuottaa alusta loppuun suoraan tekstiprompteista. Kehitys on jo pitkällä ja kaupalliset sovellukset aukeavat ammattilaisten käyttöön hetkenä minä hyvänsä. Tässä kehityksessä on innostava olla mukana.
Lopuksi vielä muutama konkreettinen käyttökohde:
LLM (Large Language Model), eli ChatGPT, Gemini, Claude, Mixtral ja LLaMA.
Kuvanmuokkaus (Firefly, Stable Diffusion).
Tekoälypohjaiset työkalut, kuten Midjourney ja Stable Diffusion, ovat korvanneet perinteiset kuvapankkikuvat joissain tilanteissa.
Toimistopäiviä piristää tekoälymusiikki, kuten Suno ja Udio.