Anna Porvari

//

12.6.2024

Mitä voimme oppia Suomessa maailman parhailta mainostajilta?

17.6. alkaen Cannes Lions -festivaali kokoaa yhteen markkinointialan vaikutusvaltaisimmat brändit, konsultit ja toimistot juhlimaan maailman parasta mainontaa. Festivaali tarjoaa mahdollisuuden inspiroitua ajatusjohtajien puheenvuoroista, tutustua maailman innovatiivisimpien yritysten töihin ja teknologisiin oivalluksiin, sekä verkostoitua ja vaihtaa ajatuksia ympäri maailmaa saapuneiden kollegoiden kanssa. Tuleva viikko on täynnä ohjelmaa ympäristössä, joka ei jätä ketään kylmäksi, ja tarjoaa suomalaisille markkinoijille valtavasti mahdollisuuksia oppia, inspiroitua ja laajentaa näkökulmia.

Cannesissa voittavat työt yhdistävät kekseliäästi luovuuden, vahvan tarinankerronnan, yhteiskunnallisen merkityksellisyyden ja ammattimaisuuden. Kampanjoita mitataan tarkasti, ja niiltä odotetaan konkreettisia tuloksia ja laajaa näkyvyyttä. Markkinointiteknologiat ja datan hyödyntäminen ovat olleet keskeisiä teemoja jo vuosien ajan, ja tänä vuonna tekoäly tulee olemaan mukana lähes kaikissa puheenvuoroissa.

Haasteet voivat johtua monista eri seikoista, kuten kulttuurisista tavoista, taloudellisista tai koulutuksellisista tekijöistä. Onneksi tilanne on muuttumassa: Flumenian kyselyn mukaan 60 % PK-yritysten johtajista näkee markkinoinnin kasvuinvestointina, mikä korostaa sen strategista merkitystä liiketoiminnan kehittämisessä. Markkinointi on keskeinen tekijä yrityksen menestyksessä. Siksi Cannes onkin hyvä paikka benchmarkata omaa ajattelua ja tavoitetasoa löytääksemme uniikin keinomme erottua globaalissa markkinassa. Ymmärtääksemme, mikä osuus liikevaihdosta tulisi budjetoida markkinointiin, jos haluaa kisata kansainvälisiä pelureita vastaan.

Mitä voimme tuoda tuliaisina?  

  • Inspiroivia ideoita jaettavaksi tiimin kanssa ja sovellettavaksi omassa työssä

  • Teknologisia innovaatioita markkinointiin: kuinka tekoälyä, dataa ja analytiikkaa, sekä uusimpia digitaalisia työkaluja hyödynnetään maailmalla

  • Konkreettisia tuloksia ja mittareita; eli miten voimme todentaa markkinoinnin vaikutukset liiketoimintaan 

  • Rohkeutta ja luovuutta, uskallusta ottaa riskejä ja kokeilla uusia asioita

  • Verkostoja – uusiin kontakteihin on kiva olla yhteydessä taas syksyn pimeinä kuukausina ja muistella Cannesin aurinkoa ja sitä fiilistä, kun kaikki tuntui mahdolliselta.

Cannes Lions -festivaali tarjoaa suomalaisille markkinoijille valtavasti oppimismahdollisuuksia ja inspiraatiota. Parastahan olisi, että kaikki se kollektiivinen innostus ja inspiraatio jää mieleen muhimaan ja syksyllä konkretisoituu teoiksi. Tässä meille jokaiselle haastetta.

Käytämme sivustolla evästeitä luodaksemme mahdollisimman käyttäjäystävällisen kokemuksen.