Maija Hänninen
//
22.1.2025
Millaista on hyvä projektijohto mainostoimistossa?

Kysyimme viideltä Kuubin projektijohdon rautaiselta ammattilaiselta, mikä tekee mainostoimiston projektien hallinnasta sujuvaa ja onnistunutta. Tässä blogissa kerromme, miksi Kuubin projektijohto erottuu edukseen, ja millä tavoin se tuo lisäarvoa asiakkaillemme.
Miksi hyvä projektijohtaminen on mainostoimistossa tärkeää?
Mainonnan hektisessä maailmassa hyvä projektijohto varmistaa, että kokonaisuudet pysyvät hallinnassa, ja aikataulut pitävät kiireestä huolimatta. Projektipäällikkö ei ainoastaan organisoi, vaan myös ennakoi ja mukautuu muuttuviin tilanteisiin. Tämä varmistaa, että tiimi saa työrauhan, ja asiakkaan toiveet täytetään laadukkaasti ja aikataulussa.
Hyvä projektipäällikkö on luova monitaituri, jolla on näkemys asiakkaan ja kumppaneiden tarpeista ja siitä, miten materiaaleja pystyy kehittämään projektien edetessä. Hän hahmottaa kokonaisuudet, toimii laadunvalvojana ja sukkuloi saumattomasti yhteistyössä eri kumppanien kanssa. Proikkari toimii sillanrakentajana asiakkaan ja tiimin välillä. Hänen tehtävänään on huolehtia siitä, että työ etenee suunnitellusti ja mahdolliset haasteet ratkaistaan ketterästi määritellyn budjetin rajoissa.
Miksi Kuubin prosessit ovat sujuvia?
Kuubin projektinhallinnan prosessit on rakennettu selkeyden ja tehokkuuden ympärille. Tavoitteet on määritelty tarkasti ja turhat vaiheet on karsittu pois. Näin varmistamme, että jokainen toimenpide vie projektia tehokkaasti kohti lopputulosta.
Prosessimme ovat ketteriä: pystymme reagoimaan nopeasti muutoksiin ja ennakoimaan tarpeet, jotta aikataulut ja budjetit pitävät. Samalla kehitämme jatkuvasti toimintatapojamme keräämämme palautteen perusteella – sekä asiakkaan kanssa keskustellen että sisäisten havaintojen pohjalta.
Mitä asiakas hyötyy hyvistä prosesseista ja projektijohdosta?
Kuubin asiakkaat voivat luottaa siihen, että he saavat aina sen, mitä on sovittu annetussa budjetissa ja sovitussa aikataulussa – ja usein vielä vähän enemmän. Hyvin suunnitellut ja johdetut prosessit tekevät yhteistyöstä asiakkaalle sujuvaa ja vaivatonta.
Selkeä projektinhallinta takaa, että asiakas tietää aina, missä vaiheessa projekti etenee ja mitä seuraavaksi tapahtuu. Kuubin projektipäälliköt tuntevat mainonnan tekniset ja luovat vaatimukset eri kanavissa, mikä varmistaa, että lopputulos toimii saumattomasti kaikilla alustoilla medioiden lainalaisuudet huomioiden.
Palapelin rakentajia ja koko kuvan ymmärtäjiä
Kuubin projektipäälliköiden työ alkaa aina asiakkaan liiketoiminnan ja tavoitteiden ymmärtämisestä. Tavoitteena on luoda ratkaisuja, jotka tuottavat konkreettisia ja mitattavia tuloksia.
Olipa kyseessä yksittäisen mainoksen tuotanto tai laajemman kampanjan suunnittelu, Kuubin projektijohto hahmottaa kokonaisuuden jokaisen osan – yksittäisistä palasista koko kuvaan. Tiimimme perehtyy huolella asiakkaan haasteisiin, brändiin, kohderyhmään ja teknisiin vaatimuksiin. Tämä kokonaisvaltainen ymmärrys varmistaa, että lopputulos toimii saumattomasti kaikilla osa-alueilla ja tukee asiakkaan tavoitteita pitkällä tähtäimellä.
Mikä projektijohtamisessa on haastavinta ja mikä palkitsevinta?
Projektijohtamisen haastavin osa on usein tasapainon löytäminen. On huolehdittava siitä, että aikataulut pitävät ja laatu säilyy korkeana, vaikka samaan aikaan tiimillä olisi monta projektia käynnissä. Tämä vaatii kapellimestarin taitoja ja kykyä motivoida ja ohjata tiimiä tiukoissakin tilanteissa.
Toisaalta tämän kaiken kruunaa onnistumisen tunne. Palkitsevinta on nähdä hieno lopputulos, joka on syntynyt yhteisen ponnistuksen tuloksena ja asiakkaan tavoitteet on saavutettu tai ylitetty.
Miten priorisoit ja hallitset useita markkinointiprojekteja samanaikaisesti?
Useiden projektien hallinta edellyttää paitsi järjestelmällisyyttä, myös kykyä olla askeleen edellä. Hyvä proikkari hahmottaa paitsi nykyiset tehtävät, osaa myös ennakoida mahdolliset haasteet. Kun tunnistetaan töiden seuraavia vaiheita, voidaan välttää turhia korjausliikkeitä ja varmistaa aikataulussa pysyminen.
Muistilistat ja kalenterimerkinnät auttaa muun muassa resurssin allokoinnissa, mutta ratkaisevaa on kyky priorisoida muuttuvassa tilanteessa. Hyödynnämme projektinhallintatyökaluja ja CRM-järjestelmiä tehtävien seurannassa ja resurssien jaossa. Sisäisessä viestinnässä hyödynnämme muun muassa pikaviestintätyökalua Slackiä, joka auttaa pitämään tiimin ajan tasalla ja toimii hyvin nopeatempoisessa viestittelyssä.
Miten tekoälyä hyödynnetään projektinhallinnassa?
Tekoäly toimii Kuubissa projektipäälliköiden hiljaisena apurina, joka nopeuttaa arkea ja tuo tehokkuutta projektinhallintaan. Tekoälyä hyödynnämme muun muassa tiedonhaussa, palaveritiivistelmien teossa, ideoinnissa sekä vieraskielisten tekstien oikoluvussa. Se toimii tukena myös silloin, kun tarvitaan sparrausta monimutkaisempien projektien työvaiheiden kartoituksessa.