Toni Kallio

//

3.1.2023

Kuubin 10 markkinoinnin trendiä vuodelle 2023

Kuubin 10 markkinoinnin trendiä vuodelle 2023
Kun Bob Marley lauloi “In this bright future you can forget your past”, hän ei voinut arvata, että saa sanoillaan kunnian avata Kuubin trendikatsauksen 2023. Aiemmin tapahtunutta ei nimittäin voi unohtaa nyt uuden vuoden alkaessakaan, vaan yhteiskunnan, yksilöiden, liiketoiminnan ja markkinoinnin virtaukset määrittyvät paljolti sen mukaan, mitä kaistapäisenä vuonna 2022 tapahtui.

"...markkinoinnissakin käännetään katseet jossain määrin kohti kirkkaampaa tulevaisuutta ja pilotoidaan uusia teknologiota samalla kun koneet viritetään mahdollisimman tehokkaiksi"

Viime vuotta synkistivät tunnetusti korona, Ukrainan sota ja geopoliittiset jännitteet sekä taloudellinen epävarmuus. Niiden vaikutukset näkyivät toimialasta riippumatta energian hintojen, logistiikan kulujen, korkojen ja materiaalikustannusten nousuna lähes joka toimialalla. Viime marraskuussa inflaatio oli Suomessa 9,1 %. Siitä huolimatta kuluttajahintojen nousua ei ole vielä täysimääräisesti nähty. Korkoja tullaan vielä useaan otteeseen tarkistamaan ylöspäin. Toimitusketjujen varrella monet yritykset ovat syöneet kasvaneita kustannuksia omasta katteestaan, joten paine hintojen korotukseen edelleen on suuri, ja pahimmillaan se tulee kertaantumaan kuluttajahinnoissa. Tämä kaikki näkyy yritysten tuoreissa budjeteissa ja sen myötä operaatioiden tehostamisessa.

Toisaalta monilla aloilla oma toiminta on jo paalutettu tuuliseen ympäristöön, joten tuleva vuosi on mahdollisesti jo business as usual. Niinpä markkinoinnissakin käännetään katseet jossain määrin kohti kirkkaampaa tulevaisuutta ja pilotoidaan uusia teknologiota samalla kun koneet viritetään mahdollisimman tehokkaiksi.

Markkinoinnin näkökulmasta monimutkaisessa maailmassa on lopulta varminta turvata vahvaan brändiin. Sitä on tehostamisesta huolimatta voimistettava, kiteytettävä, uudelleenmääriteltävä ja lopulta heitettävä kellumaan asiakkaiden arvotettavaksi.

Seuraavassa Kuubin 10 markkinoinnin trendiä vuodelle 2023

1. Kasvu kannattavuudesta

Ajat, jolloin markkinoinnin tärkein tavoite oli tuottaa kasvua lähtökohtaisesti keskiostosten tai ostofrekvenssin kasvattamisesta tai uusien asiakkaiden hankkimisesta ovat osittain historiaa. 2023 markkinoinnissakin otetaan kannattavuus entistä laajemmin huomioon. Markkinoinnin on hiottava omat prosessit teräviksi ja kehitettävä uusia työkaluja, mutta myös ulkoistettava toimintoja tarpeen mukaan. Lisäksi markkinoinnin on otettava jatkuvasti kantaa uusien tuotteiden ja palveluiden kehittämiseen ja jopa tarvelähtöisiin spin-offeihin. Toisaalta markkinointi sidotaan yhä enemmän myyntiin, niinpä sen on osallistuttava jakelukanavapäätöksiin – mikä on verkkokaupan ja jälleenmyyjien rooli? Onko D2C-malli mahdollinen jotta katteet saadaan kotiutettua mahdollisimman laajasti?

2. Arvolähtöisyys

Mikäli vastuullisuudella haluaa erottautua 2023, on se nostettava osaksi strategiaa tai jopa yrityksen tarkoitusta. Sidosryhmäajattelu on ulotettava koskemaan yhä laajemmin yhteiskuntaa ja luontoa. Markkinoinnissa etenkin positiivisten ympäristövaikutusten ja inklusiivisuuden viestimisen rooli kasvaa tulevana vuonna. Koska vastuullisuus on perimmäiseltä luonteeltaan arvopohjaista, ennustamme vuonna 2023 yritysten keskittyvän huomattavan paljon arvopohjaiseen strategiatyöhön, ja implementoivan päivitetyt arvot myös markkinointiviestintään.

3. Brändin smashability

Brändit eivät ole enää aikoihin olleet koskemattomia. Ne ovat pirstoutuneet lukemattomiin eri kanaviin, mantereisiin ja formaatteihin. Brändeistä on tullut vapaata riistaa ja käyttäjien luoman sisällön määrä on kasvanut eksponentiaalisesti vuosi vuodelta. Pärjätäkseen eri yhteyksissä ja ympäristöissä, yritysten on varmistettava että brändi on tunnistettavissa vaikka se helisisi sadaksi sirpaleeksi osuessaan kiviseinään. Uskomme, että 2023 brändiohjeistuksia tullaan tarkentamaan ja niitä jalkautetaan entistä enemmän eri käyttöyhteyksiin.

4. Kevytkonseptointi

Kun budjetteja prässätään ja ROI:ta tarkastellaan taas suurennuslasilla, on tärkeää, että jokaisesta investoidusta eurosta saadaan mahdollisimman suuri liiketoiminnallinen hyöty. Niinpä ennustamme, että brändit tulevat panostamaan jättimäisten tuotantojen sijaan ennen kaikkea kevytkonsepteihin, jotta mediaan käytettävän panostuksen suhde kasvaa. Toisaalta, vaikka skaalattavuus on ytimessä, saattaa pienempien kampanjoiden määrä kasvaa kun kohdeyleisölle räätälöidään sisältöjä kanavan erityispiirteet huomioiden. Siinä auttaa myös vaikuttajien ja asiakkaiden kannustaminen sisällön tuottamiseen.

5. Metaversumi

Todellista metaversumia ei ole ennen kuin virtuaalilaseista muotoillaan tyylikkäät ja sirot, tekoäly pystyy tuottamaan nopeasti fotorealistisia maailmoja ja eri 3D-tilojen yhdistettävyyshaaste ratkaistaan. Sitä odotellessa tulemme näkemään entistä enemmän metaversumiin kurottavia pilotteja – brändien aktivointeja olemassa olevilla alustoilla, kuten Roblox ja Decentraland, tai virtuaalisia showroomeja, eli brändien omia virtuaalitiloja. 2023 suurimmalla osalla yrityksistä tulee olemaan vähintään ymmärrys siitä, mitä metaversumi on ja miten sitä voi tulevaisuudessa hyödyntää omassa liiketoiminnassa.

6. Tekoäly

Vuoden 2022 lopussa OpenAI kohahdutti julkaisemalla ChatGPT:n, joka tuottaa hämmästyttävän laadukasta tekstisisältöä aiheeseen kuin aiheeseen. Jo sitä ennen näimme vuoden varrella tekoälyn generoimien kuva- ja videotuotantojen ottavan kehityksessä huimia loikkia. Tekoälyn hyödyntäminen onkin useimpien markkinoinnin tekijöiden tehtävälistalla. Sisältöjen lisäksi tekoälyä tullaan 2023 käyttämään myös kulmahuoneen ennustusdatan luomisessa, mediasuunnittelussa, kuvatunnistuksessa ja asiakaspalvelussa. Katso lisää Kuubin tekoäly ja markkinointi -webinaarista.

7. Superappit

WeChatissa on jo vuosia voinut hoitaa postmodernille kuluttajalle tärkeimmät arjen askareet – pankkiasiat, kahdenväliset keskustelut ja shoppailut. Länsimaissa lainsäädäntö vielä hidastaa superappien kehittymistä, mutta toisaalta, koska käyttäjäseuranta eri sovellusten välillä vaikeentuu, se myös edistää niiden kehittämistä. Oletamme, että joku somealan jätti tai maksuyhtiö tuo länsimarkkinoille oman superappin vuoden 2023 aikana.

8. Data, automaatio, verkkokauppa

Digitaalisen median markkinaosuus on jo ohittanut perinteiset mediat. Ei liene riski ennustaa, että digitaaliseen liiketoimintaan ja markkinointiin sekä sen optimointiin ja hyödyntämiseen liittyvät toimet kuten data, automaatio ja verkkokauppa sekä erilaiset prosessityökalut tulevat kukoistamaan myös 2023.

9. Attention metrics

Kolmannen osapuolen evästeiden poistuessa on markkinoijien järjesteltävä työkalupakki uudelleen. Yksi ilmiselvä ratkaisu on attention metricsiin ja mediahuomioarvojen optimointiin keskittyminen. Kuubi hyödyntää mainonnan suunnittelussa tekoälytyökalua nimeltä Viomba, joka jo suunnitteluvaiheessa analysoi ja optimoi digitaalisen mainosaineiston mediahuomioarvoa. Siten, kun kohderyhmän tavoittava media on valikoitu, voimme parantaa mainonnan tehoa kasvattamalla huomioarvoja jopa kymmeniä prosentteja. Ennustamme, että digitaalisen mainonnan huomioarvojen optimointi tulee olemaan yksi suosituimmista keinoista tehostaa mainontaa vuonna 2023.

10. Lyhyet vertikaalivideot

Mediasisällöistä yhä suurempi osa on käyttäjien tuottamaa videota. TikTok ja Reels porskuttavat ja Youtube panostaa massiivisia summia Youtube Shortsiin. Näissä huippusuositussa kanavassa on oleellista videoiden formaatti: ne kuvataan pääasiassa puhelimella ja ovat siten vertikaalisia. Niinpä mainostajien kiinnostus vertikaalivideosisältöjä kohtaan tulee epäilemättä kasvamaan.

Kuubi on digitaalisen markkinoinnin edelläkävijä. Mikäli haluat keskustella lisää digitaalisista trendeistä, ota yhteyttä ja sovitaan tapaaminen. Tai kuten Bob Marley sanoisi:
“I’m willing and able so I throw my cards on your table”.

Käytämme sivustolla evästeitä luodaksemme mahdollisimman käyttäjäystävällisen kokemuksen.