Kuubi

//

17.9.2025

Kuubin asiakastilaisuus – Luovuus ja tekoäly kasvun mahdollistajina

Kuubin jo perinteiseksi muodostunut syksyn asiakastilaisuus keräsi jälleen Kavin elokuvateatterin täyteen kiinnostunutta yleisöä. Tunnelma oli tiivis, mutta niin oli asiakin. Tällä kertaa tilaisuudessa keskityttiin pohtimaan kasvua. Miten kasvuun saataisiin lisää vauhtia ja onko tekoälystä tässä kohtaa iloa – etenkin markkinoijan näkökulmasta katsottuna.

Tilaisuuden alustuksessa Kuubin toimitusjohtaja Anna Porvari kannusti pohtimaan miten itse voi omalla toiminnallaan vaikuttaa kasvuun. Hän nosti esiin kolme tekijää.

1. Oman asenteen ja mindsetin kääntö kasvu-uralle – eli uusien asioiden ja haasteiden kohtaaminen entistä ennakkoluulottomammin ja rohkeammin.

2. Verkostoituminen ja yhteistyön syventäminen – omia verkostojaan kannattaa laajentaa myös oman alan ja tuttujen tekijöiden muodostaman kuplan ulkopuolelle.

3. Luovuus ja kaikki mikä omaa luovuutta rajoittaa – tekoäly voi olla hyödyllinen kumppani, sillä tekoälyllä ei ole niitä lukkoja ja estoja, joita meillä ihmisillä on.

Tilaisuuden paneelikeskustelussa ajatuksia vaihtoivat jälleen markkinoinnin ammattilaiset yritys- ja mainosmaailmasta. Keskusteluissa nousi esiin monia kiinnostavia havaintoja tekoälyn roolista työkaluna ja luovana kumppanina.

Mikko Airas mainostoimisto Wörksiltä kokee, että tekoäly on ennemmin kulttuurinen kuin teknologinen muutos. Se edellyttää kokonaan uusia tapoja ajatella ja toimia. Tekoälyn käyttöön on edelleen hyvä suhtautua kriittisesti. Se ei automaattisesti paranna kustannustehokkuutta tai lopputuotteen laatua. Futuricen Eeva Raita totesikin, että vaikka skaalautuvuudesta ja toisteisten töiden teettämisestä tekoälyllä saa helposti selkeitä hyötyjä, vähänkin vaativimmissa töissä testaaminen ja laadunvarmistus syö niin paljon enemmän resursseja, perinteiseen käsityöhän verrattuna, että hyöty sulaa helposti siihen.

Hieman eri yhteydessä Raita toivoikin yleisen keskustelukulttuurin siirtyvän enemmän tekoälyn tuomista säästömahdollisuuksista uusien luovempien käyttötapojen kehittämiseen. Näin voisi helpommin syntyä ihan oikeasti uusia kiinnostavia innovaatioita ja kasvumahdollisuuksia.

Kisaisäntä Jani Halmeen johdattamana keskustelu siirtyi päivän varsinaiseen aiheeseen. Eeva Raidan näkemyksessä kasvua voi vauhdittaa dataa yhdistämällä. Kun tekoälylle, esimerkiksi Chat GPT:lle antaa tietoturvallisen pääsyn yrityksen omaan myyntidataan, saadaan sekin valjastettua tehokkaampaan käyttöön. Tätä dataa ja tekoälyn omaa koulutusdataa yhdistämällä päästään tuottamaan entistä vaikuttavampia viestejä, joissa brändi on tunnistettavasti ja oikealla tavalla läsnä.

Anora Groupin Kirsi Puntila kiteytti iltapäivän teeman yhteen lauseeseen: jos tekoäly ei tuo säästöjä tai lisää myyntiä tai tehokkuutta, niin miksi sitä sitten edes kannattaa käyttää. Puntila näkee kuitenkin edelleen suurta käyttämätöntä potentiaalia erilaisten manuaalisten prosessien automatisoinnissa ja datan käsittelyssä.

Varustelekan Jari Ikäheimonen ei nähnyt kasvun vauhdittamiseen mitään ihmekonstia, joka ei tavalla tai toisella olisi jo käytössä. Kasvu syntyy Ikäheimosenkin mielestä nopeudesta, skaalautuvuudesta ja tehokkuudesta.

Paneelin lopuksi Mikko Airaksinen halusi kääntää ajatukset toivoon. Toivo on perusedellytys sille, että uudet innovaatiot lähtevät lentoon. Tämänhetkinen koko maata vaivaava optimismin ja toivon puute painaa alaspäin kaikkea luovuutta ja halua yrittää. Tähän on hankala vaikuttaa pelkästään omalla tekemisellä. Sen sijaan kannattaa panostaa verkostoitumiseen ja yhteistyöhön. Luoda uusia kuplia, laajentaa entisiä ja päästää niiden sisällä luovuus irti. Tämä on yksi tehokas tapa taistella yleistä apaattista toivottomuuden tilaa vastaan.

Paneelikeskustelun jälkeen Kuubin Toni Kallio havainnollisti tekoälyn käyttöä luovan työn tukena yksittäisen case-esimerkin kautta. Hän asetti esimerkkiprojektin aikajanalle, johon oli merkitty jokainen työvaihe alkuideoinnista lopulliseen viimeistelyyn asti. Työvaiheista näki, oliko niissä käytetty tekoälyä apuna vai ei.  

Vaikka tekijät ja projektit ovat erilaisia, malli havainnollisti yleisellä tasolla sitä, miten jokainen voi kokeilla lähestyä omia töitään. Käyttämällä tekoälyä harkiten ja suunnitelmallisesti vältetään tarpeeton sukellus huonojen ideoiden ja toteutusten mereen, josta kuiville pääsy vaatii isoa aikaa vievää validointiurakkaa. Tekoälyn suoltamat satunnaisideat eivät edelleenkään pohjaudu asiakasymmärrykseen ja insightiin, joten niiden parissa ei kannata viettää aikaa yhtään enempää kuin tyhjän paperin kammosta yli pääseminen vaatii.

Päivän ehkä tärkein viesti liittyi juuri ilmapiiriin: kasvun edellytyksenä on kyky uskoa tulevaan uusia yhteyksiä luomalla ja uusia ideoita kehittelemällä ja jakamalla. Tilaisuuden jälkeen Kuubin toimistolla kuplien ja keskustelun poreillessa on helppo uskoa, että tämä asiakastilaisuus pienellä vaatimattomalla osuudellaan toi hieman toivoa tulevaan.

Käytämme sivustolla evästeitä luodaksemme mahdollisimman käyttäjäystävällisen kokemuksen.