Talouselämän kumppanisisällöt

//

8.3.2023

Kuubi luo digitaalista wow’ta tekoälyn ja metaversumin keinoin – 20-vuotias mainostoimisto on uudistuja

Kuubi – Toni Kallio ja Anna Porvari
Kuubi syntyi tarpeesta luoda aidosti digitaalisen sisällön mainos- ja tuotantotoimisto. Vuonna 2023 yritys on ketterä digitaalisen mainonnan kumppani, joka nappaa nopeasti kiinni tarpeesta ja ratkaisee sen oivaltavasti.

Jos 20 vuotta täyttänyt mainostoimisto Kuubi olisi eläin, se varmasti olisi kameleontti. Yritys on muuttunut ja kasvanut vuosien varrella ja ripeästi tarttunut siihen suuntaan mihin maailma on menossa. Se on myös lähtenyt etujoukoissa pilotoimaan omaa ja asiakkaiden tekemistä.

Kun Anna Porvari aloitti Kuubilla toimitusjohtajana, oli Kuubi luomassa nahkaansa. Jälleen, joku voisi todeta.

”Kymmenen New Yorkissa vietetyn vuoden jälkeen muutin takaisin Suomeen. Vuonna 2021 aloitin Kuubin toimitusjohtajana. Tavoitteenani oli luotsata Kuubi kohti uutta kasvupyrähdystä”, Porvari muistelee alkuaikojaan kuubilaisena.

Alkuvuosien rönsyilyistä fokus kohti digitaalisen markkinoinnin edelläkävijyyttä

Mainostoimisto Kuubi perustettiin 20 vuotta sitten, ja tuolloin toimisto keskittyi pääosin tuotantoyhtiön rooliin. It-kuplan jälkeen syntyi toimisto, joka halusi hakea töihinsä vahvaa digitaalista kulmaa ja keskittyä liikkuvaan kuvaan. Digitaaliset sisällöt, televisiosarjojen tuottaminen ja käsikirjoittaminen olivat alussa vahvasti läsnä.

Alkuvuosien kirjavien tv-, printti- ja filmituotantojen jälkeen yritys suuntasi fokuksen 2010-luvulla kohti digitaalisen markkinoinnin maailmaa ja isompia asiakkuuksia.

2020-luvulle saapuessa yritys lupaakin luovansa asiakkaille digitaalista wow:ta. Kumppanuudet ovat myös muuttuneet projektikohtaisista pitkäaikaisiin ja tiivisiin asiakkuussuhteisiin.

Kuubi on hakenut omaa tavoitepositiotaan mainostoimisto- ja teknologiakentällä. Tänään yritys tunnetaan maassamme uniikkina luovan suunnittelun ja teknologiset alustat yhdistävänä talona.

”Kuubi suunnittelee luovia toteutuksia, jotka lähtevät aina asiakkaan omasta tarpeesta. Toteutuksissa etsitään mahdollisimman innovatiivisia ja uusia kerronnan muotoja, joissa hyödynnetään erilaisia alustoja”, Porvari sanoo.

Hyvä esimerkki on yrityksen kehittelemä digitaalinen showroom -konsepti, joka konseptoitiin ennätysajassa luovaksi ratkaisuksi Covid-pandemian lamaannuttaessa fyysiset kohtaamiset.

Nyt kysyntä on kovassa kasvussa.

Virtuaalinen showroom kiinnostaa

Virtuaalinen showroom kuulostaa hienolta, mutta mistä siinä oikeasti on kyse? Showroomissa kyse on kaikessa yksinkertaisuudessaan siitä, että tuotteita voidaan esitellä ja markkinoida virtuaalisesti.

”Virtuaalinen showroom on 3d-tila, jossa luovuus ja teknologiset kyvykkyydet kohtaavat täysin uudella tavalla. Se on immersiivinen kokemus, jonka avulla käyttäjä pystyy tutustumaan tuotteisiin ja palveluihin kolmiulotteisessa ympäristössä, ilman reaalimaailman rajoituksia”, kertoo Anna Porvari.

”Virtuaaliset showroomit ovat hyvä esimerkki innovatiivisestä tekemisestämme. Teimme niitä ensimmäisenä mainostoimistona Suomessa, ja toteutukset ovat olleet vaikuttavia ja teknologisesti hyvin kehittyneitä. Mutta virtuaaliset showroomit eivät ole millään muotoa ainoat kokeilumme. Meiltä löytyy osaamista, sekä intoa testata ja kokeilla uusia asioita”, kertoo Toni Kallio, Kuubin kaupallinen johtaja.

Arvokkaat asiakkuudet

Viime vuosina Kuubissa on käytetty paljon aikaa strategian rakentamiseen ja suunta mitä kohti kuljetaan, on selkeä. Tätä tukee myös asiakkailta saatu positiivinen palaute.

”Koemme, että pitkäaikaiskumppanuutemme ovat toimineet tosi hyvin. Olemme päässeet hienosti kehittämään niitä ja asiakastyytyväisyys on jatkuvasti kasvanut. Pitkäaikaisten asiakkuuksien ohella olemme myös päässeet rakentamaan hienoja, uusia kumppanuuksia”,
Porvari sanoo.

Kuubi – Toni Kallio ja Anna Porvari

Kuubilaisia on nyt kolmisenkymmentä. Yritys aikoo rekrytoida lisää tulevien vuosien aikana.

”Toki markkina pistää haastetta koko ajan, mm. koronan ja Ukrainan tilanteen muodossa, mutta olemme kuitenkin kasvattaneet markkinaosuutta. Sisäisesti olemme jatkuvasti kehittäneet toimintaamme. Kaikki kuitenkin lähtee henkilöstöstämme ja panostamme heidän hyvinvointiinsa ja viihtyvyyteen”, Porvari sanoo.

20-vuotiaalle Kuubille kuuluu hyvää vuonna 2023

”Liikevaihto on kasvanut tasaisesti, jopa monelle haastava viime vuosi oli meille selkeä onnistuminen. Kasvuun on myös investoitu ja meillä on selkeät kasvutavoitteet, eli tuplata liikevaihto viiden vuoden sisällä”, visioi Kallio.

Tilanne markkinointialalla on globaalisti haastava, ottaen huomioon muun muassa hinnankorotuspaineet ja logistiikkavaikeudet.

”Hyviä ideoita ja konsepteja tarvitaan aina ja koemme, että olemme parhaimmillamme niin sanotuissa kevytkonsepteissa, joissa voidaan säästää isoista tuotannoista ja allokoimaan budjettia mahdollisimman paljon kohderyhmän tavoittamiseen. Olemme myös kustannustehokkaita”, Porvari kertoo.

”Voitot tietenkin osoittavat, että olemme ymmärtäneet asiakkaitamme ja että ratkaisemme todennäköisesti heidän haasteensa. Silti minulle henkilökohtaisia huippuhetkiä ovat olleet strategiset oivallukset, joiden seurauksena Kuubista on luotu entistä houkuttelevampi vaihtoehto. Näiden oivallusten seurauksena olemme päässeet tekemään sitä mitä osaamme, eli teknologista edelläkävijyyttä ilmentäviä töitä, esimerkiksi metaversumia ja tekoälyä hyödyntäen”, Kallio sanoo.

Inspiroiva tulevaisuus

Ennusteiden mukaan ideat jalkautuvat erilaisiin teknologisiin ratkaisuihin ja alustoihin tulevaisuudessa. Idean käytännön toimivuus on myös paremmin mitattavissa.

”Työn tekemisen tavat tulevat muuttumaan, ja yllättävänkin nopeasti. Tekoäly avustaa tekemistä ja ihmisen rooli on ohjata ja olla päättävä taho. Me testailemme jatkuvasti erilaisia vaihtoehtoja ja kannustamme asiakkaitamme myös kokeilemaan niitä. Niitä voivat olla vaikkapa virtuaalinen showroom tai 3D-animoitu filkka. Kaikki lähtee kuitenkin aina asiakkaan tarpeesta, ja siitä miten me ratkaisemme sen parhaalla mahdollisella tavalla”, Porvari sanoo.

Vain muutos on pysyvää. Tulevaisuuden voi silti ennustaa muuttuvan yhä virtuaalisemmaksi. Mutta kuinka nopeasti, sen aika näyttää.

”Haluamme jatkossakin tehdä vaikuttavia digitaalisia toteutuksia, siten, että ne jättävät tunne- ja muistijäljen”, summaa Porvari.

Käytämme sivustolla evästeitä luodaksemme mahdollisimman käyttäjäystävällisen kokemuksen.