Kuubi
//
20.11.2025
Kuubi kysyy: Teemu Neiglick

Kuubi kysyy -sarjassa markkinoinnin alan asiantuntijat avaavat näkemyksiään alan muutoksista ja tulevaisuudesta: rakenteista, trendeistä ja teknologian roolista. Tällä kertaa haastateltavana on Teemu Neiglick, Viisi Agency.
Miten markkinoinnin rakenteet ovat muuttuneet tai tulevat lähiaikoina muuttumaan? Miten markkinoinnin rooli on muuttunut yrityksen sisällä? Entä miten toimistoekosysteemi tulee mielestäsi muuttumaan?
Monessa yrityksessä markkinoinnin ja liiketoiminnan yhteistyö on edelleen tuskallisen vaikeaa. Perusongelmat ovat samoja kuin ennen: eri kieli, erilaiset mittarit ja puutteellinen yhteinen ymmärrys. Yritykset ovat yrittäneet korjata tilannetta tuomalla markkinoinnin lähemmäs liiketoimintaa – ja hyvä niin. Samalla markkinoinnilta odotetaan yhä selkeämpää näyttöä sen vaikutuksesta kasvuun ja tulokseen.
Silti moni yritys menee tässä yli laidan. Markkinoinnilta odotetaan pikavoittoja, vaikka sen todellinen vaikutus näkyy usein vasta ajan kanssa – myynnin perusvirran vahvistumisena ja asiakasuskollisuutena. Kun mittarit katsovat vain lyhyttä aikaväliä, unohdetaan helposti, että markkinointi rakentaa myös huomisen kysyntää.
Samaan aikaan markkinoinnin rooli asiakasymmärryksen tuottajana on lähes kadonnut. Tämä on erikoista, sillä juuri asiakasymmärrys on yrityksen kestävän kasvun perusta. Monessa firmassa markkinoinnin tontti myös hajoaa: sinne kasaantuu sekalaisia tehtäviä, jotka eivät liity strategiseen kilpailuedun rakentamiseen.
Toimistomaailmassa suurin muutos on teknologinen: markkinoinnin työkalut ja data yhdistävät nyt aiemmin erilliset toimijat. Toimistojen roolit ja etuliitteet hämärtyvät, kun osaajat sulautuvat entistä tiiviimmin asiakkaiden omiin tiimeihin. On syytä seurata, mitä suurilla markkinoilla tapahtuu – sillä samat aallot lyövät tännekin.
Onko mainonta muuttunut liian tylsäksi? Miten tehdään digitaalinen mainoskampanja, joka ei katoa kohinan sekaan?
Mainontahan on todella tylsää. Niin tylsää, että ihmiset tekevät kaikkensa välttääkseen sen.
Kun kaikki optimoivat algoritmeilla, kukaan ei enää erotu. Mittaamme osumatarkkuutta, mutta unohdamme, että tylsä mainos ei osu mihinkään – vaikka se kohdistettaisiin täydellisesti.
Digitaalinen kampanja ei huku kohinaan siksi, että data olisi väärää. Se hukkuu siksi, että tarina on tylsä.
Jos haluamme huomion, meidän on palattava perusasioihin: ymmärrä, mikä ihmistä oikeasti kiinnostaa – ja sano se rohkeasti.
Teknologia auttaa tavoittamaan ihmiset. Luovuus saa heidät pysähtymään.
Mitä digimarkkinoinnin trendejä näet tällä hetkellä?
Digimarkkinoinnin trendeissä näkyy ennen kaikkea tekoälyn vaikutus: se on lisännyt bulkkimainonnan määrää ja luonut uudenlaisen viestitulvan. Samalla tekoäly on muuttamassa koko digimarkkinoinnin logiikkaa – se ei enää ole vain työkalu, vaan monilla toimialoilla jo ostamisen kriittinen solmukohta, kuten hakukoneet aikanaan.
Videon merkitys kasvaa edelleen ja isot alustat pitävät kiinni kohdistusdatan vallasta. Suurempi kysymys kuitenkin on, milloin herätään näkemään digimarkkinoinnin lyhytnäköinen tehokkuusharha. Yritykset polttavat yhä valtavia summia näennäisesti tehokkaisiin taktisiin toimiin, joiden todellinen vaikutus jää olemattomaksi.
Ehkä on myös aika unohtaa koko digi-etuliite – koska pian kaikki markkinointi on digitaalista tavalla tai toisella.
Kuinka generatiivinen tekoäly muuttaa markkinoinnin roolia ja luovaa prosessia?
Generatiivinen tekoäly muuttaa markkinointia läpikotaisin – ei vain luovaa tuotantoa, vaan koko arvoketjua: asiakasymmärryksestä ja strategisesta suunnittelusta aina mittaamiseen ja raportointiin asti.
Tekoälytyökalujen määrä kasvaa räjähdysmäisesti, ja markkinointi on yksi sen suurimmista hyötyjistä (ja haastetuista). Nyt jokaisen yrityksen tulisi tunnistaa oma markkinoinnin arvoketjunsa ja rakentaa konkreettinen tiekartta siitä, miten tekoäly tehostaa, nopeuttaa ja parantaa sen eri vaiheita.
Nopeat pilotit ja kokeilut tuovat tällä hetkellä valtavasti “helppoja voittoja” – tärkeintä on lähteä liikkeelle heti ja oppia nopeasti.
Mitkä ovat koko urasi varrelta parhaat oppisi / tärkeimmät ohjenuorasi?
Uteliaisuus vie pidemmälle kuin täydellinen osaaminen. Kun hakeudut asioiden pariin, jotka aidosti kiinnostavat, oppiminen pysyy luontevana ja innostus elossa.
Tärkeää on myös ymmärtää, mikä on oikeasti merkityksellistä – kaikki mikä kiiltää, ei ole vaivan arvoista. Joskus kannattaa pysähtyä hetkeksi, juoda se “yksi olut” ja miettiä isoa kuvaa ennen kuin ryntää seuraavaan asiaan.
