Kuubi

//

9.5.2025

Kuubi kysyy: Pia Dahlman

Kuubi kysyy -sarjassa markkinoinnin alan asiantuntijat avaavat näkemyksiään alan muutoksista ja tulevaisuudesta: rakenteista, trendeistä ja teknologian roolista. Ensimmäisenä haastateltavana on Pia Dahlman, Folk Finland.

Miten markkinoinnin rakenteet ovat muuttuneet tai tulevat lähiaikoina muuttumaan? Miten markkinoinnin rooli on muuttunut yrityksen sisällä?

Perusrakenteet eivät ole mielestäni juurikaan muuttuneet. Valitettavasti markkinointi koetaan yhä liian monessa yrityksessä kulueränä, eikä investointina kasvuun. Siksi se on myös ensimmäinen, josta yritysten on helppo leikata, kun ajat ovat kovemmat. Ja juuri siksi se on se, mistä ei pitäisi leikata, koska vaikeina aikoina markkinaosuuksia jaetaan uudestaan niille jotka uskaltavat.

Onko mainonta muuttunut liian tylsäksi? Miten tehdään digitaalinen mainoskampanja, joka ei katoa kohinan sekaan?

On. Digitaalisissa medioissa pätee samat lainalaisuudet kuin kaikissa muissakin, eli sisällön ja tarinan pitää jollain tapaa vaikuttaa ihmisiin. Herättää jotain tunnetta, jotta se jää mieleen. Mainostajien suosima iso logo sisällön alussa ei tuo kauppaa tai nosta brändimielikuvaa. Sisältö on edelleen kuningatar.

 Monet yritykset ymmärtävät, että teknologian kehittyminen ja tekoäly muokkaavat mahdollisuuksia kohdentaa ja personoida mainontaa entistä paremmin, mutta pitäisi muistaa edelleen pitää huolta siitä tärkeimmästä, eli viestin vaikuttavuudesta.

Mitä digimarkkinoinnin trendejä näet tällä hetkellä?

Somesta on tullut enemmän ja enemmän hakukone, sisällöntuotannon laatuvaatimukset ovat kohonneet, ja virtuaalisen todellisuuden mahdollisuudet pakottavat mainostajat suunnittelemaan digitaalista markkinointia ihan eri näkökulmasta kuin aiemmin.

Kuinka generatiivinen tekoäly muuttaa markkinoinnin roolia ja luovaa prosessia?

Generatiivinen tekoäly on mahtava työkalu ja apukäsi, mutta siinä kohtaa, kun se lähtee ohjaamaan luovaa prosessia tai strategiaa, niin jotain on mennyt pahasti vikaan. Uskaltaisin väittää, että vaikka tekoäly auttaa ja tehostaa tekemistä, niin se ei tule korvaamaan ajattelua.

Mitkä ovat koko urasi varrelta parhaat oppisi / tärkeimmät ohjenuorasi?

Pysy uteliaana. Sillä hetkellä, kun uuden oppiminen ei enää kiinnosta, ja kuvittelee tietävänsä kaiken, kannattaa lyödä hanskat naulaan ja siirtyä toisiin hommiin.

Käytämme sivustolla evästeitä luodaksemme mahdollisimman käyttäjäystävällisen kokemuksen.