Juuso Karvinen
//
24.8.2023
Display-mainonta – hieman ärsyttävä kaveri vai loistava apuri?
Kun sanon display, herättää se varmasti mielikuvia. Kenties värikkäistä ruuduista, jotka pomppaavat esiin web-sivuston muuten sulavasta harmoniasta? Tai haasteellisesta sekamelskasta, johon yritetään keksiä jotain, joka saisi ihmiset kiinnostumaan? Ehkä jätämme suosiolla edellä mainitut mielikuvat syrjään ja käytämme ennemmin adjektiiveja erinomainen ja tehokas, sillä sitä display-mainonta parhaimmillaan on. Mahdollisuus kohdistaa mainontaa halutulle kohderyhmälle ja tavoittaa tuhansia potentiaalisia asiakkaita päivässä.
Pienestä kuvasta mahdollisuuksien kanavaksi
Display-mainonta ei tietenkään ole mikään kuuma uutuus, vaan melkoinen veteraani jo internetin alkuvuosilta. Ajan saatossa se on kehittynyt kiinteästä sivulle asetettavasta kuvasta reaaliaikaisesti ohjattavaksi mediaksi, joka pyrkii kohdentamaan sisällön sitä kaipaaville. Käsitteet RTB (real-time bidding, reaaliaikainen huutokauppa) sekä Reta (retargeting, uudelleenohjaus) ovat esimerkkejä siitä, miten display-mainonta on kehitetty varteenotettavaksi, nykypäivän digitaalisen maailman alustaksi.
Mitä display-mainos eli banneri pitää sisällään? Yksinkertaisimmillaan se voi olla tavallisen JPEG-kuvan ja CTA (Call-to-action) -painikkeen yhdistelmä. Useimmiten tämän päivän bannerit ovat kuitenkin HTML-muotoisia koodattuja kokonaisuuksia, jotka sisältävät liikettä ja interaktiivisuutta. Ideaalissa tapauksessa banneri on niin mieleenjäävä, että se saa käyttäjän keskeyttämään skrollaamisen ja ehkä jopa klikkaamaan hiiren vasenta painiketta.
Suuret haasteet vaativat suuria tekijöitä
Valitettavasti mainosmuodon edellä mainittu runsaus on myös haaste. Jatkuva sisällön tulva aiheuttaa monessa kuluttajassa automaattisen reaktion ohittaa kaikki, mikä ei suoraan istu sivuston identiteettiin. Kun mukaan ujutetaan vielä vahingontekoon pyrkivä roskasisältö, muodostuu jo melko haasteelliseksi luoda materiaalia, josta käyttäjä kiinnostuu saati uskaltaa lähestyä.
Displayn suurin haaste lieneekin se, miten erottua edukseen ja juuri tähän me Kuubissa etsimme vastauksia. Yhdessä luovuuden ja teknologian yhdistävän tiimimme kanssa tuotamme viikoittain erilaista sisältöä useille eri asiakkaille. Tarpeista riippuen pyrimme löytämään aina parhaiten palvelevan vaihtoehdon, ja mahdollisuuksiemme kirjo vaihtelee staattisista kuvista aina dynaamisesti sisältöä hallinnoiviin kooditeoksiin.
Tulevaisuuden älykkäitä näkymiä
Arvokkaana yhteistyökumppanina meillä on Viomba, joka tarjoaa tekoälypohjaisen työkalun materiaalin huomioarvon optimointiin ja siten auttaa meitä luomaan sisältöä, jolla on suurempi mahdollisuus tulla huomatuksi. Olemme myös kehittäneet omia tuotantoa tehostavia työkaluja, joiden ansiosta saamme sujuvasti integroitua materiaalin toimimaan useissa eri julkaisukanavissa, mainittakoon muun muassa Adform. Lisäksi kaikki tämä tehostus antaa meille aikaa keskittyä itse luovaan prosessiin ja kehittää kenties jotain ennennäkemätöntä.
Jos display-mainonta alkoi kiinnostaa tai koet tarvitsevasi jotain uutta kulmaa nykyiseen mainontaasi, Kuubi on se nappi, jota kannattaa klikata. Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää!